خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/07/05 10:38:24 PM

«استادنیوز» بررسی می کند:

مسیر پر دست‌انداز طرح اقدام ملی مسکن/ دست کوتاه خانه‌ اولی‌ها از مسکن ملی  

کارشناسان مسکن معتقدند برای عملیاتی شدن طرح اقدام ملی مسکن، دو مانع بزرگ وجود دارد و این دو مانع شامل نبود تسهیلات کافی برای دو بخش ساخت ‌و ساز و خرید و همچنین کمبود زمین مناسبی برای ساخت این واحدها است.

مسیر پر دست‌انداز طرح اقدام ملی مسکن/ دست کوتاه خانه‌ اولی‌ها از مسکن ملی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ کارشناسان مسکن معتقدند برای عملیاتی شدن طرح اقدام ملی مسکن درقالب ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که به پیشنهاد رئیس ‌جمهور مطرح شده است، دو مانع بزرگ وجود دارد و این دو مانع شامل نبود تسهیلات کافی برای دو بخش ساخت ‌و ساز و خرید و همچنین کمبود زمین مناسبی برای ساخت این واحدها است.

آنچه مسلم است؛ در حال حاضر تمامی بانک‌ها به‌خصوص بانک مسکن با کمبود منابع مالی روبه‌رو هستند و با توجه به گرانی هزینه های ساخت‌وساز سازندگان نیز نمی‌توانند ساخت پروژه‌های جدید را بدون برخورداری از تسهیلات مناسب شروع کنند. بنابراین دولت نباید انتظار داشته باشد که بدون عرضه تسهیلات قابل‌توجه، بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این طرح و مشارکت در اجرای آن و تولید مسکن داشته باشند.

با این حال در اوایل هفته دولت، رئیس ‌جمهور در مراسم آغاز ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در اراضی دولتی، اعلام کرد که تا پایان سال جاری عملیات اجرایی ساخت کل ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، با نظارت مستقیم دولت شروع‌ می شود و تا پایان دولت فعلی، تمامی این واحدها تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

در این میان، کارشناسان بر این باورند که طرح اقدام ملی مسکن در حد یک شعار خواهد بود. چرا که شواهد نشان می دهد علیرغم تلاش‌های متعدد دولت از ابتدای سال جاری، دولت هنوز نتوانسته اراضی خود را از دست سازمان‌های و نهادهای مختلف خارج کند. به عبارتی هرچند ظاهرا سازمان‌ها از این طرح استقبال کرده اند اما در عمل حاضر به ارائه زمین‌های خود به دولت نیستند. از طرف دیگر، بخش عمده‌ای از زمین‌های تحویل داده‌ شده به دولت نیز در مناطق نامطلوب و نامناسب واقع شده است و به همین دلیل قابلیت بهره‌برداری به‌عنوان سکونتگاه را ندارند.

در عین حال به باور صاحب نظران حتی اگر دولت بتواند در این زمین‌ها ساختمان‌های مسکونی احداث کند، باز هم دست خانه‌ اولی‌ها از این واحدها کوتاه است، چراکه هزینه ساخت‌وساز این املاک با دارایی خانه اولی ها حتی با ارائه تسهیلات یا حتی فروش اقساطی همخوانی ندارد. درحقیقت اگرچه در طرح اقدام ملی بخشی از هزینه‌های تمام‌ شده مسکن به‌ واسطه صفر بودن قیمت زمین کسر خواهد شد، اما نرخ تمام ‌شده این واحدهای مسکونی همچنان فاصله زیادی با دارایی خانه اولی‌ها دارد.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد که پاسخگویی این طرح به دلیل نبود تسهیلات کافی، عدم همکاری شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها گسترده نخواهد بود و اگرچه اجرایی شدن این طرح می‌تواند تا حدودی بخش ساخت ‌و ساز را وارد فاز عملیاتی کند، اما میزان موفقیت آن اندک است.

بدیهی است که دولت در اجرای طرح اقدام ملی مسکن با موانع و مشکلات زیادی مواجه است. به عقیده صاحب نظران دولت باید قبل از رسانه‌ای کردن این طرح، طی برگزاری جلساتی با حضور فعالان بخش خصوصی و مسئولان بانک ها، راهکارهای موثری برای موانع و مسائل موجود پیدا می کرد. همانطور که امروز می بینیم بی توجهی دولت به این موضوع، نشان از عدم حضور بخش خصوصی و بانک‌ها در اجرای این طرح دارد.

بدون تردید ساخت 400 هزار واحد مسکونی باکیفیت و مناسب برای سکونت مردم، تا دو سال آینده کار آسان و ساده‌ای نیست و تجربه نشان داده که دولت ها در اجرای پروژه‌های کلان چندان موفق نبوده اند. در این بین راهکار پیشنهادی کارشناسان، اعتماد دولت به بخش خصوصی و جلب مشارکت سیستم بانکی برای تولید مسکن است.
 
انتهای گزارش///
هانیه نعیمی


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز