خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/07/01 12:11:53 AM

«استادنیوز» گزارش می دهد:

مقاوم‌سازی، مهمتر از ساخت بیمارستان‌های جدید است 

آسیب‌پذیری بیمارستان‌ها در برابر زلزله یکی از چالش‌های عمده ای است که طی سال‌های اخیر، صنعت ساختمان کشور با آن دست به گریبان بوده و کارشناسان بارها درخصوص الزام به تاب آوری، مقاوم سازی و ایمن سازی بیمارستان ‌ها تاکید کرده‌اند.

مقاوم‌سازی، مهمتر از ساخت بیمارستان‌های جدید است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ تازه ترین آماری که احسان اثنی‌عشری، نماینده دفتر اسکان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده، حاکی از آن است که بیش از ۵۰ درصد بیمارستان‌های دولتی کشور در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش «استادنیوز» امنیت بیمارستان‌ها با توجه به جایگاه خاصی که این ساختمان‌ها در کشور دارند؛ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و آنچه کارشناسان بر آن اصرار دارند، مقاوم سازی بیمارستان‌های موجود به جای ساخت بیمارستان‌های جدید است.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که در اواخر سال گذشته، نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از برنامه‌ریزی برای ساخت ۱۹ بیمارستان در سطح استان تهران خبر داده و گفته بود: ساخت ۱۹ بیمارستان در استان تهران را در دستور کار داریم.

این در حالی است که محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز بر آن تاکید کرد و به خبرنگار ما گفت: «با توجه به اینکه در اسفند ماه سال جاری انتخابات نمایندگان مجلس را در پیش داریم، انتظاری که از مردم داریم این است که به جای ساخت بیمارستان های جدید، مقاوم‌سازی بیمارستان‌های موجود را از نمایندگان خود مطالبه کنند و با توجه به اینکه این موضوع از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخودار است، لازم است که مجلس و مسئولان کشور به امنیت و مقاومت بیمارستان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.»

بر اساس این گزارش، از آنجایی که وقوع یک حادثه مثل زلزله جان میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند، موضوع تاب‌آوری ساختمان‌ها در کشور حیاتی است و در این بین در هنگام بروز بحران‌هایی مانند زلزله، مقاوم‌سازی مراکز حیاتی از‌جمله بیمارستان‌ها الزامی است تا در مواقع وقوع زلزله بتوانند علاوه بر حفظ جان بیماران، به مجروحان نیز خدمات ارائه کنند. درواقع لازم است که بعد از زلزله‌ها دیوارهای بیمارستان‌ها آسیب نبیند و یا تاسیسات برقی آنها از کار نیفتد، اما وضعیت فعلی بیمارستان‌های دولتی به گونه ای است که حتی این حداقل‌ها را هم نمی‌توان از بیمارستان‌ها انتظار داشت.

به طور نمونه در زلزله ای که در در آبان ماه سال 96 در کرمانشاه رخ داد؛ بیمارستان‌های کرمانشاه به دلیل عدم تاب‌آوری در برابر زلزله به خوبی عمل نکردند و به همین دلیل میزان خسارت‌ها، تعداد کشته‌ها و افراد بی خانمان افزایش یافت. در حالی که اگر بیمارستان‌های کرمانشاه علمکرد مناسبی از خود نشان می دادند، تلفات جانی و تعداد کشته‌ها کاهش می‌ یافت.

در همین رابطه رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن تایید این موضوع تاکید کرد: «تأسیسات بیمارستان‌ها به ویژه آسانسور‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در زلزله کرمانشاه به دلیل آنکه موضوع تاب آوری و مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها را در نظر نگرفته بودند، متأسفانه چند ساختمان از بیمارستان‌ها دچار خسارت شدند و در شرایط زلزله نتوانستند به مردم خدمت رسانی کنند. در حالی که بیمارستان‌ها در هنگام وقوع زلزله می‌توانند هزار تا ۱۰ هزار نفر بی‌پناه را در خود جای دهند.»

شکرچی زاده تصریح کرد: «در زمینه وضعیت بیمارستان‌ها باید مطالعات گسترده‌ای انجام شود و دولت و وزارت بهداشت باید موضوع مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها را در شهر‌های زلزله‌خیز در اولویت قرار دهد، زیرا امدادرسانی به مجروحان حوادث طبیعی در آن بازه زمانی بسیار مهم است.»

بر اساسا این گزارش به منظور تحقق این هدف، توجه به تجربه کشورهایی که در زمینه مقاوم‌سازی مراکز حیاتی عملکرد موفقی داشته اند، می‌تواند راه گشا باشد. به طور مثال مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها در کشورهای زلزله‌خیزی مانند ژاپن از مدت‌ها پیش در دستور کار قرار گرفته است و در این کشور در سال 2019 میلادی 95 درصد بیمارستان‌های ژاپن برای شتاب مبنای شهرهای زلزله خیز این کشور مقاوم هستند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در کشور ژاپن بعد از زلزله سال ۲۰۱۹ بیش از ۹۵ درصد از بیمارستان‌های این کشور مقاوم بودند و همین موضوع باعث خدمت رسانی بیشتر به مردم شد، اما در ایران وضعیت به این صورت نیست و بسیاری از بیمارستان‌ها در ایران از مقاومت و تاب آوری لازم برخوردار نیستند.

بدون شک برای حفظ مال و جان شهروندان‌ و کاهش تلفات و خسارات در هنگام وقوع زلزله، باید موضوع تاب‌آوری و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها به ویژه بیمارستان‌ها در اولویت قرار گیرد. چرا که در سال‌های اخیر به دلیل غفلت از این موضوع مهم، کشور و مردم تاوان سختی را متحمل شده‌اند و نمونه بارز آن آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، زلزله سال ۹۶ و همچنین سیل سال 98 بوده که خسارت‌های بسیار گسترده‌ای در پی داشته است و این حوادث نشان می‌دهد که کشور ما در برابر وقایع بحرانی تاب‌آوری ندارد.

انتهای خبر///
هانیه نعیمی


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز