خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/06/25 11:42:32 PM

استاد نیوز گزارش می دهد؛

طوفان پناهیان: رویش جوانه های شفافیت یا تخریب اعتماد مردم؟ 

پناهیان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «آدم باش؛ کی به شما حق داده شفاف رای ندهید؟ کی به شما حق داده شفاف رای دادن را تفتیش عقاید بدانید؟ بگو چه غلطی دارید می کنید؟ چه چیزی را از ملت پنهان می کنید؟»

طوفان پناهیان: رویش جوانه های شفافیت یا تخریب اعتماد مردم؟


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، حجت الاسلام پناهیان روحانی 54ساله ای ست که به دلیل اتخاذ مواضعی روشنگرانه، در میان جوانان محبوب است اما آنچه این روزها نام وی را بر زبان انداخته، جمع همه سوابق او و تاختن به نمایندگان مجلس دهم است. او در سخنانی که در شب هفتم محرم الحرام در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) ایراد کرد، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «آدم باش؛ کی به شما حق داده شفاف رای ندهید؟ کی به شما حق داده شفاف رای دادن را تفتیش عقاید بدانید؟ بگو چه غلطی دارید می کنید؟ چه چیزی را از ملت پنهان می کنید؟»
 
مذمت کارمندی،شروع طوفان

اما باید گفت شروع طوفانی پناهیان در محرم امسال به روزهای نخست آغاز ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) باز می گردد. هنگامی که او در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور در مشهد مقدس به مذمت زندگی کارمندی پرداخت و گفت:« جامعه ما به‌جایی رسیده است که خانواده‌ها خواستگار کارمند را ترجیح می‌دهند به‌جای اینکه بگویند مگر عرضه کار نداشتی که کارمند شدی؟؛ این یعنی شاخصی برای اینکه می‌خواهیم مستضعف باقی بمانیم. وقتی به جوانان می‌گویم بروید دنبال پول درآوردن، با عصبانیت مرا به تئوریزه کردن نظام سرمایه‌داری متهم می‌کنند، در حالی که من می‌خواهم همه پول و سرمایه دنیا دست کارتل‌ها و تراست‌ها نباشد و ثروت بین مردم تقسیم شود؛ مردم باید عرضه داشته باشند پول‌ها را جمع کنند تا به جیب صهیونیست‌ها نرود.»
سخنان پناهیان البته تنها در مدح تولید و در مذمت کارمندی نبود. سخنانی که سایت رویداد 24 درباره آن می گوید:« پناهیان مثل سایر روحانیون نزدیک جریان اصولگرا، به ضرورت تاسیس تعاونی‌های مالی اعتباری جدید اصرار داشت و گفته حق نداریم هیات راه بیندازیم بدون پیش‌بینی صندوق قرض‌الحسنه اعضا. او البته کارآفرینی را هم تشویق می‌کند «شبکه ملی جوانان مذهبی کارآفرین و فرهنگ مطالبه‌گری در کارآفرینی را گسترش دهید؛ منتظر نباشید دزدی شود تا داد بزنید، بلکه وقتی برای کارآفرینی سنگ تراشی می‌کنند، باید دو برابر دزدی فریاد بزنید»
پناهیان در حوزه فرهنگ هم حرف‌های جذابی زده است: «من به عنوان یک روحانی حاضرم تمام عمرم علیه دیدن صحنه‌های نامناسب در اینترنت، یک بار هم سخنرانی نکنم، ولی هر شب و روز در نقد مذهبی‌هایی که بازی دانلود می‌کنند صحبت کنم، چرا که این کارشان مقدمه دیدن تصاویر مستهجن است؛ کسی که خلاق و مفید و مشغول کسب و کار است وقتی برای بازی ندارد.»
پناهیان البته به جز اقتصاد و فرهنگ، «در سیاست هم تخصص دارد» او یکی از پایه‌های ثابت برنامه‌های سیاسی اصولگرایان بود و حتی در اوج محبوبیت ظریف، به عنوان سخنران مراسم «دلواپسیم» معرفی شد. در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ هم در سخنرانی در معصومیه قم، حمایت قاطعانه‌ای از ابراهیم رئیسی کرد و متلک‌های تندی به قالیباف انداخت. «ایشان سه مرتبه نمایشگاه زدند. نمایشگاهی که چپ و راست از آقای عارف تا آقای ناطق‎نوری و نیرو‌های تند چپ که در مجلس ششم بودند، در این نمایشگاه یادداشت‎هایشان موجود است که از بازرسی کل کشور تقدیر کردند. یکی از نیرو‌های خیلی تند اصلاح‎طلب که نام نمی‎برم نوشته بوده و اسنادش هست که من تا حالا فکر می‎کردم سازمان بازرسی کل کشور زهر است برای دولتمردان؛ الان فهمیدم پادزهر است. یکی دیگر از نیرو‌های شاخص اصلاح‎طلب حرف عجیب و غریبی زده بوده که اشراف شما به وزارتخانه ما بیشتر از ما بوده. به دوستان گفتم این‌ها را مستند به مردم بدهید که مردم ببینند. تا حالا هیچ کاندید ریاست جمهوری نبوده که موقع کاندید شدن این قدر مسئولیت‎های کلان و این‎قدر اشراف دقیق به جزئیات وزارتخانه‎ها داشته باشد. کاندیدا‌های دیگر را بگویید. فوقش شهردار یک شهر کلان بودند. چه پست‎هایی داشتند»
 
«مّر حق» در دانشگاه امام صادق(ع)

ماجرا اما به همین جا ختم نشد. پناهیان در روز جمعه ۱۵ شهریورماه در مراسم عزاداری شب هفتم محرم در هیأت میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق (ع) با اظهاراتی تند علیه نمایندگان مجلس، از شفاف نبودن رای نمایندگان انتقاد کرد. او خطاب به مجلس و نمایندگان گفت: «آدم باش؛ کی به شما حق داده شفاف رای ندهید؟ کی به شما حق داده شفاف رای دادن را تفتیش عقاید بدانید؟ بگو چه غلطی دارید می کنید؟ چه چیزی را از ملت پنهان می کنید؟»
واعظ اصولگرا در تعریف خود از «مر حق» می‌گوید: «وقتی شورای نگهبان نتواند وسط انتخابات مثل یک داور، کارت قرمز به نامزد‌ها نشان دهد، این یعنی کوتاه آمدن از مُرّ حق. هیچ تنشی هم نباید در زمین بازی ایجاد شود.» او البته جمله‌اش را بی‌مصداق رها نکرد و با یادآوری انتخابات ۹۶ اضافه می‌کند:«شورای نگهبان بگوید آقا شما دروغ گفتید که اگر رقیب رای بیاورد در پیاده‌رو‌ها دیوار می‌کشند.» این اظهارات کنار هم یعنی او خواستار اخراج رییس‌جمهوری از سوی شورای نگهبان است؛ موضوعی که رهبری نیز صراحتا مخالفت خود با آن را اعلام کرده‌اند.
روزنامه اعتماد طی یادداشتی این اظهارات را دوقطبی سازی خوانده و چنین می نویسد:« اظهارات این واعظ اصولگرا چه در پیش از خطبه‌های نمازجمعه و چه پس از آن، به گونه‌ای است که عملا جامعه را به دو بخش تقسیم می‌کند. یک بخش حامی شفافیت آرای نمایندگان و به‌زعم آقای سخنران، انقلابی و بخش دیگر مخالف این موضوع و به باور او، «صهیونیست.» این تقسیم جامعه به دو قطب مقابل هم دقیقا همان چیزی است که رهبری بر لزوم پرهیز کارگزاران و واعظان از آن تاکید کرده و خواستار اتحاد عموم جامعه شده‌اند؛ با این‌حال همان‌هایی که برخلاف نظر رهبری بر سنگ دو قطبی می‌کوبند، علیه دوقطبی‌سازان سخن می‌گویند و آن‌ها را لعن می‌کنند. دوقطبی‌سازی موجب دیکتاتوری روانی می‌شود. خدا لعنت کند کسانی را که به دوقطبی‌سازی دامن می‌زنند و همه را متهم و منتسب به یک جناح می‌دانند. این لعنتی‌ها اجازه نمی‌دهند جامعه پیش برود. صهیونیست‌ها این دوقطبی را در اکثر کشور‌ها ایجاد کردند. البته در کشور ما موفق نشدند، اما همیشه دعوا را راه می‌اندازند. در این دوقطبی‌سازی برخی بدون شایستگی رشد می‌کنند و برخی با تبعیت از BBC خبیث به دنبال این مساله هستند.» این‌ها بخشی از گفته‌های شیخِ پایداری‌چی‌ها است، گفتاری که مخالفان رسانه‌ای خود را صراحتا به یک رسانه خارج از کشور متصل می‌داند و همزمان از دوقطبی‌سازی انتقاد می‌کند.»
سایت عصر ایران نیز به گونه ای دیگر به سخنان پناهیان تاخته و می نویسد:« سخنان او به مثابه مردی است که شب‌ها خود آشغال را جلوی در خانه می‌گذارد و بعد بر روی تابلویی بزرگ می‌نویسد:«لعنت به پدر و مادر کسی که در این جا آشغال بریزد» کافی است سخنرانی‌های ایشان و هم فکران او را در این سال‌ها بخوانید و یا بشنوید تا متوجه شوید از چه حرف زده می‌شود. این افراد با متر خود، آدم‌ها را وارد قطار انقلاب می‌کنند و از آن به بیرون پرت می‌کنند. چقدر در این ایام علیه مذاکره سخن گفته‌اند و مذاکره کنندگان را نماد ذلت معرفی کرده‌اند؟  این افراد با شبیه سازی تاریخی به کسانی که موافق تفکرشان نیستند لقب عمر سعد، شمر و بن زیاد می‌دهند.  این افراد به گونه‌ای حرف می‌زنند که انگار هر کسی با آنهاست انقلابی است و هرکسی علیه آنها غیرانقلابی. هر نوع تفکری غیر از تفکر خود را بر نمی‌تابند و به آنها برچسب غربی و منحرف می‌زنند. باید از پناهیان و دوستانش پرسید که «رُطَب خورده، منع رطب کِی کند؟» به نظر می‌رسد آنها این حدیث حضرت امیر را نخوانده‌اند که:«مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلْیَبْدَأْ بِتَعلیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلیمِ غَیْرِهِ؛ آن‌که خود را پیشوای مردم سازد، پیش از تعلیم دیگران باید به ادب کردن خویش بپردازد»
 
سایت الف نیز در یاداشت دیگری به بررسی سخنان این واعظ مشهور پرداخته و می نویسد:« سخنان اخیر حجت الاسلام آقای پناهیان،‌ واعظ مشهور، درباره شفافیت آرای نمایندگان مجلس آدم را یاد همان مثل معروف حکیمانه در میان ما ایرانیان می اندازد که : «بنشین» و «بفرما» و «بتمرگ» همه یک معنا دارند اما اثرشان به هیچ وجه یکی نیست. به خصوص در مورد کلمات دومی و سومی عکس العمل ها بسیار متفاوت است.
عکس العمل ما در برابر «بفرما» معمولا تمکین است یا در صورت عدم تمکین حداکثر سکوت. اما در برابر «بتمرگ» کمتر کسی برنمی آشوبد. حتی اگر «تمرگیدن» حرف و خواسته حقی باشد که باید به آن عمل شود !رعایت این اصل مهم تبلیغی برای اهل «وعظ» و «خطابه» که با فنون آن آشنایی دارند بسیار واجب است و برای واعظان دینی واجب تر؛  چرا که آن ها منتسب و ملزم به اخلاق دینی نیز هستند.
اما  جدای از اخلاق دینی، میدان دادن به هیجانات و لغزش زبانی در این زمینه‌‌‌ها که پای بیان سخن حقی در میان است، هم اثر سخن را در میان شنونده از بین می برد و هم بهانه ای به دست کسانی می دهد که این سخن انتقادی درباره آن هاست تا با توسل به همین لغزش و رعایت نکردن لحن و ادب، اصل موضوع را وانهاده و به حاشیه ها دامن بزنند و به این وسیله سخن حق را در میان غوغای برخاسته از این حاشیه ها ناشنیده بگذارند.به نظر می رسد درباره سخنان اخیر آقای پناهیان همین اتفاق افتاده است. یعنی اصل سخن که انتقادی کاملا وارد و به حق است در میان واکنش‌ها به لحن و ادبیات گم شد یا دستکم تلاش شد که چنین شود.»
 
به اعتقاد استادنیوز آنچه این میان اهمیت دارد آن است که بسیاری از نمایندگان به طرح شفافیت آراء نمایندگان رای منفی داده اند. نزدیک به 160روز به انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تشکیل مجلس یازدهم باقی مانده و بنظر می رسد بهترین راه برای کسب اعتماد مردم این است که قدم در مسیر درست گذارده و آراء نمایندگان در مجلس شورای اسلامی شفاف گردد.

انتهای پیام///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز