خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/06/04 9:06:49 PM

​«استادنیوز» گزارش می‌دهد:

نقش بانک‌ها در گرانی مسکن/ تبعات سوداگری بانک‌ها در بخش مسکن و ساختمان  

بانک‌ها بیش از ۵۸۰ هزار میلیارد تومان دارایی در بازار مسکن دارند و این در حالی است که بر اساس قانون، فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی در حوزه مسکن ممنوع است.

نقش بانک‌ها در گرانی مسکن/ تبعات سوداگری بانک‌ها در بخش مسکن و ساختمان


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ عوامل متعددی در زمینه افزایش بیش از 100 درصدی قیمت مسکن که از زمستان سال 96 شروع شد و تاکنون نیز ادامه داشته است؛ دخیل هستند که کارشناسان یکی از این عوامل را به حضور بانک ها در بازار مسکن مرتبط می دانند.

به عقیده صاحب نظران، طی چند سال اخیر بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری با جمع‌آوری پول و نقدینگی مردم در بخش مسکن و ساختمان ورود کرده و باعث نابسامانی در این حوزه و افزایش قیمت مسکن شده اند. به طوری که بانک‌ها با رویکرد سوداگرانه به ایجاد هولدینگ ساختمانی و احداث ساختمان‌های لوکس‌ روی می‌آورند که صرفا نیاز دهک‌های بالا و خاص را پوشش می‌دهد و نیازهای عمومی جامعه را برآورده نمی سازد.

از طرف دیگر بعضی از بانک ها بدون پرداخت مالیات، سراغ ساخت‎و‎ساز و خرید مسکن می روند و از آنجایی که مالیات بر عایدی سرمایه، مهمترین ابزار برای کنترل سرمایه‌ای بودن بازار مسکن است، بانک ها بدون پرداخت مالیات، اقدام به خرید و فروش ملک می‌کنند و همین موضوع موجب گرانی مسکن می شود.

آمار حاکی از آن است که میزان حضور بانک‌ها در بازار مسکن طی ماه‌های گذشته به حدی بالا رفته که میزان دارایی آنها را بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش داده است. آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد بانک‌ها بیش از ۵۸۰ هزار میلیارد تومان دارایی در بازار مسکن دارند که این رقم با توجه به رشد ۱۰۷ درصدی طی یک سال گذشته، به رقمی بالاتر از هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد. اما این در حالی است که بر اساس قانون، به طور کلی فعالیت بانک‌ها و موسسات مالی در حوزه مسکن ممنوع است.

از طرفی به دلیل اینکه بخش قابل ‌توجهی از وثایق بانکی مربوط به سند املاک است و بدهکاران بزرگ بانکی طی سال های گذشته بیشترین تعداد اسناد ملکر را در رهن بانک‌ها قرار داده‌اند، بانک‌ها یکی از متهمان اصلی نابسامانی بازار مسکن به شمار می آیند. چرا که بخشی از دارایی بانک‌ها پس از اجرای وثایق بانکی در بازار مسکن حبس شده است.

در این بین در مرحله پیش از مصادره، کارشناسان رسمی تحت تأثیر فشار‌های برخی افراد، قیمت ملک را بیشتر از نرخ استاندارد تعیین می‌کنند. پس از طی این فرآیند بانک، ساختمان چند برابر ارزش واقعی، قیمت گذاری می شود و به این ترتیب فروش میانگین قیمت مسکن در منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به طور طبیعی منجر به افزیش قیمت مسکن در کل منطقه می شود.

بر همین اساس، در این بین برخی بر این باورند که خروج بانک ها از بازار مسکن می تواند منجر به کاهش قیمت مسکن شود.


سرمایه ‌گذاری بانک ها در بخش مسکن

به گزارش «استاد نیوز» در این میان، یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید بر ضرورت انتقال نقدینگی نظام بانکی به بخش‌های مولد گفت: بخش عمده‌ای از سرمایه‌های بانک‌ها در بخش مسکن و مستغلات سرمایه ‌گذاری شده ‌است.

کمال اطهاری در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد قیمت گذاری بالای املاک متعلق به بانک‌ها که به منظور بالا بردن دارایی‌های آنها در ترازنامه انجام می‌گیرد، یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت ها در بازار مسکن است.

وی با بیان اینکه نقدینگی موجود در جامعه به سمت بخش‌های مولد جذب نشده است، افزود: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نقدینگی سیستم بانکی، در بخش مسکن زمین گیر شده است که به بخش‌های مولد جریان پیدا نمی ‌کند. در حالی که منابع بانکی باید به سمت بخش‌های مولد حرکت کنند.


خروج بانک ها از بازار مسکن تاثیری بر قیمت مسکن ندارد

بر اساس این گزارش، اگرچه مسئله خروج بانک ها از بخش ساخت و ساز، یکی از راهکارهایی است که برخی صاحب نظران برای کاهش قیمت مسکن بر آن تاکید می کنند؛ اما با این حال یک کارشناس مسکن ضمن رد این موضوع به خبرنگار «استادنیوز» گفت: در طول 60 سال اخیر افزایش قیمت مسکن نسبت به شاخص تورم کلیه کالاها همیشه بیشتر بوده است و قیمت مسکن هر سال معادل با دو و نیم برابر نرخ تورم افزایش پیدا کرده است.

بیت الله ستاریان ادامه داد: بنابراین وعده کاهش قیمت مسکن با خروج بانک ها از بازار مسکن صحیح نیست. نقش بانک ها در یک جایی منفی و در برخی موارد مثبت است که البته بررسی نقاط مثبت و ضعف آن نیازمند تجزیه و تحلیل است. با این حال ورود خروج بانک ها از بازار مسکن تاثیری در قیمت مسکن نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در سال 86 قیمت مسکن را در سال 97-96 محاسبه کرده و پیش بینی کرده بودم که در تهران میانگین هرمتر مربع مسکن به 30 تا 35 میلیون تومان خواهد رسید و در این پروسه به طور قطع قیمت مسکن پایین نخواهد آمد و امکان کاهش مسکن در طول ده سال آینده در ایران به طور کامل مردود است.

ستاریان افزود: قیمت مسکن 105 درصد افزایش یافته است و هر ماه هم بین 10 تا 15 درصد به نرخ مسکن افزوده می شود؛ بنابراین انتظار کاهش قیمت مسکن غیرواقعی است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: البته در این بین ممکن است فرضا قیمت مسکن، 40 درصد افزایش یابد و از سوی دیگر  یک درصد تنزل یابد؛ اما اینکه به طور چشمگیر نرخ آن کاهش یابد و یا تا 10 سال آینده قیمت مسکن با این روش هایی که در پیش گرفته شده، افت کند و یا حتی متوقف شود، وجود ندارد.
 
 انتهای خبر///
هانیه نعیمی


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز