خانه سیاسی بین الملل علم و فناوری حوزه و دانشگاه اجتماعی اقتصادی فرهنگ و هنر ورزشی
 
فعالیت های بین المللی علمی در شرایط تحریم کشور افزایش یابد       تمدید مهلت ثبت نام در کنکور سراسری 98        فراگیری دانش و مهارت در پیشبرد توسعه موثر است       رونق دهی به نوسازی بافت فرسوده با توجه به شرکت های دانش بنیان       کوتاهی دست سودجویان با کارت هوشمند بانکی       گره کور ترافیک در سایه مال ها       خانه تیمی عوامل تروریستی سیستان و بلوچستان متلاشی شد       تلاش محققان ایرانی برای دستیابی به درمان سرطان خون و لنفوم       از بین رفتن بینایی با سیگار کشیدن       آمریکا در حال ضعیف شدن و ایران در حال پیشرفت / آینده کشور به دست جوانان است       پیش بینی بارش برف برای مناطقی از شمال شرق کشور       کشف رایانه ای که بعد از 30 سال هنوز کار می کند       اتکای حکومت اسلامی بر مقبولیت مردمی است       افزایش قاچاق در سایه اجرای سهمیه بندی بنزین       دانشگاه‌ها و پارک‌های فعال در عرصه بین‌الملل معرفی شدند       علی رغم سابقه زیاد دانشگاه ها در حوزه بین الملل تجربه کمی داریم       انتشار دفترچه آزمون کارشناسی ارشد پزشکی/ آغاز ثبت نام از ۳۰ بهمن       سونامی بیکاری در راه است       تعزیرات فعلا نمی تواند به بازار خودرو نظارت کند       ​نقدینگی آفت بازارهای اقتصادی      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/09/07 12:15:49 AM

استاد دانشگاه صنعتی شریف:

فقر منابع پژوهشی دانشگاه ها برای آینده علمی کشور مضر است 

یک استاد دانشگاه صنعتی شریف معتقد است: فقر منابع پژوهشی در دانشگاه ها به بدنه علمی و خلاقیت و نوآوری کشور صدمه زده و به طور قطع برای آینده علمی کشور مضر است.

فقر منابع پژوهشی دانشگاه ها برای آینده علمی کشور مضر است


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ فروهر فرزانه عضو هیات علمی و استاد دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد : واقعیت این است که دانشگاه های ما به رغم رشد کمی قابل ملاحظه در 10 سال اخیر، از نظر سرانه و منابع مادی و تجهیزاتی دچار فقر مفرط شده اند.
کاهش کیفیت علمی مقالات دانشگاهی یکی از اصلی ترین چالش و موانع توسعه علمی در کشور است. اگرچه آمارهای داخلی و بین المللی از رشد کمی تولید مقالات علمی در سطح منطقه و جهان حکایت دارد و رتبه علمی ایران را افزایش داده است اما نگرانی هایی در باره کیفیت تالیفات و مقالات علمی کشور وجود دارد؛ موضوعی که بارها اساتید و سیاستگذاران آموزشی نسبت به آن هشدار داده اند.
در این باره فرزانه افزود: رشد انتشارات پژوهشی و مقالات دانشگاهی به ویژه مقالات استادان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری در سال های اخیر به طور کلی رشد کمی خوبی را نصیب توسعه علمی کشور ساخته است و ایران از نظر تعداد مقالات منتشر شده در رتبه مناسبی قرار گرفته با وجود این در باره کیفیت مقالات و تالیفات جای بحث بسیار است.
این استاد برق صنعتی شریف تاکید کرد: منابع پژوهشی نباید در اداره ها، ارگان ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی صوری هزینه شود. هزینه های پژوهشی باید در جایی هزینه شود که پژوهشگران واقعی وجود دارند.
فرزانه معتقد است؛ علت کاهش کیفی مقالات دانشگاهی، کاهش بودجه سرانه دانشگاهی نسبت به نرخ ثابت است. وی در این باره گفت: به دنبال کاهش بودجه دانشگاهی، تامین تجهیزات و لوازم لازم برای پژوهش بسیار دشوار و همچنین اعتبارات پژوهشی در دانشگاه ها بسیار نازل شده است.
استاد برق دانشگاه شریف با اشاره به اینکه دانشگاه ها اکنون بر تنها دارایی خود یعنی نیروی جوان و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری تکیه کرده اند، عنوان کرد: نکته ای که دانشگاه ها را در جریان علم نگاه داشته و مانع غرق شدن آن ها شده است، وجود نیروی جوان دانشجویی است.
فرزانه ادامه داد: آفت های بسیاری، مسئولان و برنامه ریزان نظام آموزش عالی کشور را از مسیر درست سیاست گذاری پژوهشی دور می سازد چرا که آنها گمان می کنند با افزایش تولید کمی مقالات، مساله پژوهش در کشور حل شده در حالی که به هیچ عنوان حل نشده است.
سهم نیم درصدی پژوهش
فرزانه افزود: کمتر از 0.5 درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف پژوهش می شود در حالی که سیاستگذاران آموزش عالی سال ها پیش به دنبال اختصاص 4 درصدی تولید ناخالص ملی به پژوهش بودند اما تاکنون تحقق نیافته است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: پژوهش باید عمقی، دامنه دار، بر مبنای فعالیت های تجربی و نظری و همچنین با استفاده از اعتبارات و تشکیلات لازم و زیربناهای کافی آزمایشگاهی صورت گیرد در حالی که در تمامی این زمینه ها دچار نقصان هستیم .
وی با اشاره به فعالیت هایی چون فروش مقاله یا پایان نامه گفت: چنین فعالیت هایی از سطح نازل و کیفیت پایینی برخوردار بوده و فاقد ارزش های علمی و پژوهشی هستند. اما مشکل اصلی تولیدات علمی ما در زمینه سرمایه گذاری در پژوهش و تحقیقات کشور است.
موضوع تجهیز دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی کشور به ویژه در بخش های آزمایشگاهی، علمی و پژوهشی از آن دسته موضوعاتی است که در سال های اخیر مورد توجه سیاست گذاران، فعالان و برنامه ریزان آموزش عالی کشور قرار گرفته است. به باور عده ای سهم دانشگاه ها در بخش های پژوهشی، آزمایشگاهی و علمی کشور باید افزایش یافته تا شاهد رشد کیفی سطح علم و تقویت خروجی های علمی دانشگاه باشیم. چرا که رشد کمی به ویژه در حوزه تولید مقالات علمی که ایران نیز در سال های گذشته به آن دست یافته است، توسعه مورد نظر را نصیب حوزه علمی کشور نخواهد ساخت و تنها شاهد تعدد مقالات بی کیفیت و بدون کاربرد خواهیم بود.
انتهای خبر///
 
منبع؛ ایرنا
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز