سید ضیاء هاشمی مدیرعامل خبرگزاری ایرنا در جمع خبرنگاران حوزه شهری با تبیین نقش رسانه گفت: رسانه ها ذاتاً ایجادکننده فرصت و سرمایه هستند اما در جامعه به عنوان تهدید نگریسته می شود که این تهدیدانگاری نه به نفع رسانه است و نه جامعه.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، سید ضياء هاشمي مديرعامل خبرگزاري ايرنا با اشاره به تفاوت نقش رسانه و روابط عمومی گفت: رسانه و روابط عمومی دو نقش متفاوت دارند. رسانه نمیتواند و نباید نقش روابط عمومی را داشته باشد؛ روابط عمومی هم نباید تصور کند که در حوزه رسانه است. این دو، دو ماموریت و نقش دارند که مکمل یکدیگر اند، اما یکسان نیستند. رسانه رسمی نمیتواند صرفا بازگو و بازتاب دهنده خبرهای خوشایند باشد. رسانه اگر نتواند نگاه جامع داشته باشد و از استقلال حرفهای برخوردار باشد آنگاه نمیتواند رسانه مرجع باشد.
مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اشاره به نقش رسانه ها تصریح کرد: رسانهها در جامعه ما فرصت هستند نه تهدید؛ تهدیدانگاری رسانهها نه به نفع رسانه است نه به نفع جامعه. زمانی که رسانه را تحلیل میکنیم بیشتر نگران چالشها و عوارضی هستیم که از سمت رسانه میتواند ایجاد شود. رسانه ذاتا ایجادکننده فرصت و سرمایه است. اگر این نگاه اصلاح و تقویت شود میتوان امیدوار بود که رسانههایی در شأن و تراز کشور داشته باشیم؛ متأسفانه نتوانستهایم در سطح جهانی جایگاه خود را پیدا کنیم.
هاشمی با تکیه بر نقش منابع انسانی در رسالت رسانه افزود: زمانی می توانیم رسانههای جهانی داشته باشیم که در عرصههای فراملی حضور مستمر و موفق داشته باشیم. رسانهها فراز و فرودهای متفاوتی دارند، گاهی اتفاقات مختلف مانند وضعیت اقتصادی و ... رسانهها را دچار فرود میکنند و همین موجب میشود رسانه نتواند در عرصههای جهانی و بین المللی ظاهر شود. منابع انسانی و نیروهای ارزشمندی که در رسانههای مختلف وجود دارند، میتوانند قویتر بدرخشند. امیدوارم با نگاه رو به بهبودی که برای رسانههای ایجاد شده، رسانه بتواند نقش قوی تر ایفا کند و در موضع خود نه روابط عمومی ظاهر شود.