خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/05/15 11:58:55 PM

ادبیات نمایشی در دوران مشروطه هراس اجتماعی از زنان را کاهش داد 

میترا علوی طلب پژوهشگر ادبی همزمان با یکصدوسیزدهمین سالگرد انقلاب مشروطه و با اشاره به ریشه های حضور زنان در تاریخ ادبیات نمایشی گفت: تاریخ ادبیات نمایشی در دوره های مختلف تکوینی نشانه هایی از هراس اجتماعی نسبت به زنان دارد که در دوره های بعد تغییر رویکرد داشته است.

ادبیات نمایشی در دوران مشروطه هراس اجتماعی از زنان را کاهش داد


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز، در یکصدوسیزدهمین سالگرد انقلاب مشروطه، آیین گرامیداشت یاد و خاطره استاد احمد کمال الوزاره محمودی به همت جمعی از فعالین فرهنگی و ادبی با حضور برخی از اصحاب رسانه برگزار شد.

 پژوهشگر ادبی با اشاره به نقش زنان در ادبیات نمایشی گفت: پژوهشی در ادبیات نمایشی انجام داده ام و دوران تکوین نمایش در ایران و سال های 1229 تا 1320 ه.ش را به عنوان دوران تکوین مورد بررسی قرار دادم و صرفاً سعی کردم به لحاظ تاریخی به این دوران نگاه نکنم بلکه از موضوعی دیگر وارد این دوران شوم و آن موضوع «هراس» است. دلیلش این بود که ما در تمام کتاب ها و پژوهش ها و  نظریات بنیادین رابطۀ تنگاتنگی بین هراس و تئاتر می بینیم. از شرحی که ارسطو در مورد تراژدی می دهد تا مسائلی که در مورد تئاتر اضطراب بشر مطرح می شود توسط نظریه پردازان مختلف و از این جهت هراس را بخش مهمی از تئاتر و نمود تئاتر می دانیم.

علوی طلب ریشه های هراس در ادبیات اجتماعی را نشات گرفته از مشروطیت خواند و افزود: سئوال اصلی من این بود که هراس های اجتماعی ما در دوران تکوین که بخش زیاد آن را دوران مشروطه در برمی گیرد چه بود و ما از چه می ترسیدیم؟ هراس های اصلی ما چه چیزهایی بود و چگونه این هراس ها در ادبیات نمایشی ما بازتاب پیدا کرد. دوره ای صد ساله بوده که سه دروه مختلف را دیدم و دوره مواجهه و دوره تجربه اندوزی و دوران تثبیت.

وی نگاه به دوره های مختلف تاریخی را برای کشف ریشه های هراس اجتماعی ضروری خواند و افزود: در نگاهی اجمالی به این سه دوره و موضوعاتی که در این دوره ها مطرح می شود. خب اولا در این دوران در تئاتر بیش از آنکه جنبۀ ساختار و شکل و فرم در این دوران اهمیت داشته باشد، از لحاظ مضمون دارای اهمیت است و تئاتر ما می رود به سمتی که مضامین سیاسی و اجتماعی را مطرح کند. اما نکته ای که مطرح است که در این سه دوره ای که مورد بررسی قرار گرفت، یک چرخشی وجود دارد از مضامین کلان به مضامین خرد. یعنی در آغاز می بینیم ادبیات نمایشی ما شامل از هراس هایی از قحطی و عقب ماندگی و حمله و مسائل مهم اجتماعی است، اما در اواخر دروه تکوین می رسیم به مسائل خرد خانوادگی و اخلاقی و .... اما کاری که اقای کمال الوزاره می کند به عنوان کسی که دیوانسالاری داشته و مترجم بوده و کسی که منور الفکر محسوب می شود، این است که در کنار اینکه مسائل خانوادگی و خرد را مطرح می کند، به مسائل اجتماعی کلان هم می پردازد.

میترا علوی طلب با اشاره به هراسهای اجتماعی زنان و نمایش آن در تئاتر گفت: یکی از هراس های غالب دوران تکوین ادبیات نمایشی ما هراس های اجتماعی ست که در این دوران مطرح می شود. مسألۀ زن هراسی یکی از مهمترین مسائلی ست. مسئلۀ زن هراسی از اینجایی شروع می شود که صدای زنان کم کم شنیده می شود و زنان از کنج خانه ها و پستوها بیرون می آیند و دست به فعالیت های اجتماعی می زنند. اگر فعالیت های زنان را بررسی کنیم شاید بتوانیم بگوییم که از سال 1273 که زنان در حرم حضرت عبدالعظیم برای گرانی نان و گوشت تجمع می کنند، شروع می شود و در 1274 تأسیس نخستین مدرسه دخترانه و 1285 تجمع زنان برای به رسمیت شناختن حقشان و تشکیل انجمن حریت نسوان 1286 و میتینگ هایی که از زنان تشکیل می شود. همینطور می بینیم که مرتب زنان در عرصۀ اجتماعی حضور پیدا می کنند. و صدایشان شنیده می شود.

وی به باورهای خرافی درباره نقش زنان در ادبیات نمایشی پرداخت و تصریح کرد:  وقتی وارد عرصۀ ادبیات نمایشی می شویم، می بینیم که زنان را عمدتا خرافه پرست و پر از توهمات خرافی و عقب مانده نشان می دهند و ابژۀ میل جنسی مردان. در واقع ازدواج مجدد در این نمایشها طرح می شود. همانطور که در نمایشنامه استاد نوروز پینه دوز هست. یکی دیگر از جلوه های هراس از زنان در تصمیماتی که زنان در این نمایشنامه ها می گیرند که عمدتا تصمیمات غیر عاقلانه است. وقتی ما به نمایشنامه استاد نوروز پینه دوز می رسیم، می بینیم این نگاه ابژه به زن و کالایی به زن کمی تغییر می کند. زنانی که در این نمایشنامه ظهور پیدا می کنند دارای کنشگری می شوند و به جایگاه سوژه ارتقا پیدا می کنند.

وی در ادامه اظهار داشت: بین ساختارهای ادبی و رخدادهای اجتماعی ارتباط های گفتمانی وجود دارد، و ما نمی توانیم بگوییم که یک اثر ادبی و هنری جدای از گفتمان های رایج و مرسوم اجتماع هست. این ساختارها به گونه ای ماهیت ایدئولوژیک دارند و به طور غیر مستقیم ساختارهای سیاسی و اجتماعی خود را باز تولید می کنند؛ بنابراین وقتی ما در مورد زنان و زن هراسی حرف می زنیم این فقط نکته ای نیست که در نمایشنامه آقای کمال الوزاره محمودی جلوه گر شده باشد، این یک بستر گفتمانی است که در اجتماع وجود دارد. و آقای کمال الوزاری محمودی این را هویدا می کند.

علوی طلب کمال الوزاره را آغازگر شیوه جدید نمایشنامه نویسی نامید و افزود: در این دوره صد ساله کمال الوزاره محمودی آغازگر یک شیوه نمایشنامه نویسی جدید هست که به هر حال وقتی ما این نمایشنامه را با فضای گفتمانی و همینطور میزان اطلاعات و دانش روز زمانه از نمایش و نمایشنامه نویسی بررسی می کنیم می بینیم که اتفاقا چقدر دچار هیجان می شویم از این همه به روز بودن و کنشگری اجتماعی و همراه بودن با مسائل اجتماعی که آقای دکتر اسدی به ایده- تئاتر  تعبیر کردند. کمال الوزاره محمودی به عنوان کنشگری که این اتهام هم در موردش وجود دارد که عضو کمیته مجازات بوده و به خاطر همین پنج ماهی را هم در زندان انفرادی سپری کرد و نقش زیادی را در ادبیات نمایشی ایران ایفا کرد، هموراه جایگاهش به عنوان یکی از کسانی است که آغازگر بودند باید حفظ شود؛ ولی متأسفانه روش و منش ما این است که هر دوره ای در زمان حال شروع می شود و ما گذشتگان خود را فراموش کردیم.

وی با اشاره به دوره های مختلف نمایشنامه نویسی گفت: وقتی نمایش نامه های دوره تکوین را می خواندم، از خواندن هر کدام چنان به وجد می آمدم که نمی توانستم چیز دیگری بخوانم و فکر می کردم واقعا چه دنیایی جریان پیدا می کند و امروز که دور هم جمع شدیم ، خواهیم دید خیلی از مسائلی که در نمایشنامه استاد نوروز پینه دوز مطرح می شود بیانگر جامعه امروز ما هم هست و همه مسائلی که فضای مجازی هم به آن دامن می زند و پرحاشیه است. مسائلی که صد سال پیش هم با آن دست به گریبان بودیم و در عین حال می خواهم عرض کنم که به نوعی ما انگار عبور نکردیم و این نمایش ها نشان می دهند که ما از خیلی مسائلی که صد سال پیش داشتیم هنوز عبور نکردیم و در چهارچوبی گرفتار آمده ایم که به نوعی در جا زدن و تکرار مکررات است و بخش زیادی از را در پژوهش خود آورده ام. بخش زیادی از این را در تحلیل خود آورده ام. بخش زیادی از این را در موضوع هراس از تغییر آوردم. عمدۀ هراس ما هراس از تغییر است و به خاطر همین است که ما همچنان مسائلمان تکرار می شود و ما از هرگونه تغییر با وجود انقلاب های مکرر به طور بنیادین وحشت داریم و این هراس بنیادی از تغییر ما را گاهی به دامن گذشته می برد و گاه فراموش کردن گذشته که به نظر من هر دو این ها قابل تأمل است. ادبیات نمایشی امروز ما بدون شناخت آثار گذشتگان میسر نیست.

انتهای خبر///
سمیرا حسن
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز