خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/05/13 11:53:03 PM

عضو هیئت رییسه کانون سراسری انبوه‌‏سازان در گفت‎وگو با «استادنیوز»:

حباب قیمت مسکن در برخی از شهرها می‌شکند/ کمبود مصالح ساختمانی به گرانی مسکن دامن زده است  

سید محمد مرتضوی، عضو هیئت رییسه کانون سراسری انبوه‌‏سازان معقتد است:‌ به دلیل کاهش تقاضای خرید از سوی مردم در پی ناتوانی مالی، ممکن است سازندگان در قیمت واحدهای مسکونی خود تعدیل ایجاد کنند.

حباب قیمت مسکن در برخی از شهرها می‌شکند/ کمبود مصالح ساختمانی به گرانی مسکن دامن زده است


پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ سید محمد مرتضوی، عضو هیئت رییسه کانون سراسری انبوه‌‏سازان با اشاره به اینکه در حال حاضر تحریم‌ها دسترسی سازندگان به مصالح ساختمانی وارداتی را محدود کرده است؛ گفت: در چنین شرایطی، به دلیل بی‌ثباتی قیمت‌ها تولیدکنندگان و سازندگان مسکن در تامین مصالح ساختمانی موردنیاز خود برای ساخت و تولید مسکن دچار مشکل شده‌اند.

این عضو شورای شهر گرگان همچنین درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آینده معقتد است:‌ به دلیل کاهش تقاضای خرید از سوی مردم در پی ناتوانی مالی، ممکن است سازندگان در قیمت واحدهای مسکونی خود تعدیل ایجاد کنند. متن مصاحبه خبرنگار «استادنیوز» با این کارشناس مسکن و فعال ساختمانی به شرح زیر است:

 
بازار مسکن را در سال جاری چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

پیش‌بینی بازار مسکن در شرایط کنونی بسیار سخت و دشوار است. از یک طرف هنوز ثباتی در نرخ ارز وجود ندارد و از طرف دیگر بخش مهم و قابل توجهی از مصالحی که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، ارتباط مستقیمی با نرخ ارز دارد. حتی با وجود اینکه مصالحی مثل میلگرد در بازار داخلی قابل تهیه است و کارخانه‌هایی با ظرفیت تولید بالا در این بخش داریم، اما آنها نیز به نوعی تاثیر مستقیم از قیمت ارز می گیرند.

بنابراین اگر بتوانیم یک نقطه پایانی برای افزایش قیمت ارز تشخیص دهیم، راحتتر می توانیم قضاوت کنیم که البته در شرایط فعلی و شوک‌های ناشی از تحریم‌ها که دامنه آنها هر روز گسترده تر می‌شود، پیش‌بینی اینکه به کجا قرار است برسیم، دشوار است.

اما اگر همین شرایط فعلی را مدنظر قرار دهیم، عواملی نظیر نرخ ارز روی بازار مسکن تاثیرگذار است. در عین حال، تحریم‌ها باعث می شود که دسترسی تولیدکنندگان مسکن به برخی از مصالح مثل اقلام تاسیساتی که به دلیل تحریم‌ها ورود آنها به کشور دچار مشکل شده است، محدود شود و این خود عامل دیگری برای افزایش قیمت‌ها است. یعنی علاوه بر تاثیر مستقیم ارز، یک دلیل دیگر افزایش قیمت‌ها، کمبود مصالح ساختمانی در بازار است.

 
یعنی در حال حاضر سازندگان مسکن امکان خریداری و تامین مصالح و کالاهای مورد نیاز خود را ندارند؟

بله. درواقع به دلیل اینکه فروش مصالح ساختمانی برای فروشندگان ریسک به دنبال دارد و آنها نمی‌توانند محصولات جدید را به قیمت مناسب، جایگزین محصولات فروخته شده بکنند؛ بنابراین مصالح ساختمانی را به صورت کاذب قیمت‌گذاری می‌کنند و از این طریق قیمت تمام‌شده را افزایش می‌دهند.

یک بحث دیگر این است که امروز در بازار با افزایش نقدینگی مواجهیم. یعنی اگر در گذشته سازندگان مسکن امکان پیش‌فروش داشتند و می توانستند بخشی از منابع مالی خود را از ناحیه پیش فروش و به صورت تقسیط دریافت کنند، امروز مصالح مورد نیاز خود را به صورت کاملا نقدی خریداری می‌کنند. سابق بر این، سازندگان مسکن مصالح ساختمانی را متناسب با دریافت‌های خود به صورت اقساطی خریداری می‌کردند؛ اما امروز به دلیل اینکه فروشندگان از بابت امکان جایگزین کردن این مصالح دچار نگرانی هستند، بنابراین سازندگان مجبورند که هم مبالغ و منابع و هم مصالح را به صورت نقدی از بازار تهیه کنند و این موضوع نیز خود یک عامل برای گرانی است. وقتی این موارد و نیز افزایش دستمزدها درپی بخشنامه وزارت کار را در کنار هم قرار می دهیم، تمایل به افزایش قیمت‌ها در اثر این موارد افزایش می یابد.

 
آیا احتمال کاهش قیمت مسکن در ماه‌های باقی مانده تا پایان سال محتمل است؟

در برخی مناطق ممکن است که مسکن به صورت کاذب قیمت‌گذاری شده باشد. طبیعتا در برخی از استان‌ها و کلانشهرها قیمت مسکن در برخی از مناطق شهری حباب دارد و به همین دلیل امکان از بین رفتن این حباب وجود دارد. چراکه تولیدکنندگان مسکن نیز تمایل دارند نقدینگی و منابع مالی خود را توسعه دهند و به همین دلیل ممکن است قیمت‌هایی را که به صورت کاذب قیمت‌گذاری کرده‌اند، بشکنند و کاهش دهند. اما در شرایط معمول بازار که قیمت گذاری‌ها متناسب با افزایش قیمت‌ها رخ می‌دهد، عملا احتمال شکسته شدن قیمت‌ها وجود ندارد.

با این حال باید توجه کرد که از سوی دیگر، مصرف کنندگان و متقاضیان مسکن توانایی محدودی دارند و وقتی به نقطه‌ای می‌رسند که توان مالی محدود، اجازه حضور در بازار خرید مسکن را به آنها نمی‌دهد، بنابراین این ناتوانی مالی متقاضیان نیز می‌تواند در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن تعیین کننده باشد.
درواقع از آنجایی که سازندگان و تولیدکنندگان مسکن نیاز به فروش واحدهای مسکونی خود دارند، ممکن است متناسب با شرایط تقاضا، تعدیل‌هایی را در پیشنهاد قیمت خود در نظر بگیرند و حاضر شوند که سود خود را کاهش دهند یا به صفر برسانند و یا در مواردی حتی متحمل ضرر شوند تا بتوانند واحدهای خود را بفروشند و سروسامانی به شرایط از هم گسیخته مالی خود دهند.

هرچند که تمامی این موارد محتمل است؛ اما اگر شرایط عادی را در نظر بگیریم، هیچ دلیلی برای کاهش قیمت مسکن وجود ندارد و شرایط اقتصادی موجود است که عملا گرانی مسکن را به کل جامعه تحمیل کرده است.

انتهای گفتگو///
هانیه نعیمی
 
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز