خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/04/24 11:20:44 PM

شاهنامه پژوه:

باید از آثار برآمده از ادبیات کهن حمایت کرد 

محمود قنبری شاهنامه پژوه درباره کتاب صوتی بیژن و منیژه اثر استاد ابوالحسن تهامی گفت: اقدام اقای تهامی در تولید این اثر قابل تقدیر و ستایش است و ما به عنوان جامعه ادبی باید از آثار برآمده از ادبیات کهن حمایت کنیم.

باید از آثار برآمده از ادبیات کهن حمایت کرد


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ در پی رونمایی از کتاب صوتی بیژن و منیژه اثر استاد ابوالحسن تهامی استاد محمود قنبری شاهنامه پژوه با یادی از فراز و نشیب های سرایش شاهنامه توسط فردوسی به اهمیت انتشار اثر صوتی بیژن و منیژه پرداخت.

قنبری با اشاره به اهمیت انتشار این اثر گفت: استاد تهامی که بانی این جلسه هستند از حقیر خواستند چند کلامی سخن بگویم. هر چند خود ایشان با شنیداری کردن داستانی از شاهنامه یعنی بیژن و منیژه به صورت نمایشنامه ای، با یاری گرفتن از همکاران گوینده فیلم و تحمل زحمت و رنج  بسیار و دو سال زمان صرف کردن اثری ارائه نموده اند که هر شنونده ای از ادیب ترین تا جوانترین بایستی بارها و بارها آن را به گوش جان بشنود تا به ریزه کاری های اشعار حکیم بزرگوار فردوسی نامدار و بیان شیوۀ اشعار خو بگیرد. صرفنظر از معدودی از ادیبان و دلبستگان به زبان فارسی بیشی از مردم ما از کتاب و کتابخوانی فرسنگ ها فاصله گرفته اند چه رسد به شاهنامه که زنده کنندۀ زبان فارسی و نگهدار و نگهبان آن طی قرون و اعصار بوده است.

وی ریشه های کلامی شاهنامه را در زبان پهلوی خواند و افزود: زبان کهن ما پهلوی بوده و تاریخ  بیش از سه هزار ساله ما با یاری از انوشیروان مقرر شد تا از اطراف و اکناف چه به صورت کتبی و چه به صورت شفاهی توسط کاتبان جمع آوری شود و سپس به دقیقی شاعر سپرده شد تا آن را به نظم درآورد، به نام شاهنامه ابومنصوری. ولی هنوز بیش از هزار بیت نسروده بود که حدود سال 369 هجری کشته شد و کار نا تمام ماند. آوازۀ کار دقیقی در خراسان شایع شده و نسخه ای از گشتاسب نامه او نیز به فردوسی رسیده بود. فردوسی که از خانواده ای دهقان ارث بسیار از املاک در اطراف طوس برده بود در این زمان که 40 ساله بود و طبع خود را در نظم داستان های کهن آزموده بود به فکر افتاد کار دقیقی شاعر جوان را به پایان برساند؛ ولی مأخذ دقیقی را در دست نداشت که دوستی به یاریش شتافت و نسخه ای شاهنامه ابومنصوری را به او داد. گرچه در ابتدای کار از حمایت امرای طوس برخوردار بود ولی پس از مدتی او را رها کرده و فردوسی با فروش املاکش ارتزاق کرد و به سرایش شاهنامه ادامه می داد. طی بیست سال بی کم و کاست مطابق با آنچه از تاریخ گذشتگان گرفته بود، سرود.
 
قنبری در ادامه افزود:  زمانی که به 60 سالگی رسیده بود خسته و نزار و مفلس کار را نیمه تمام گذارد و 5 سال بدین ترتیب گذشت. با خود اندیشید آن را به پایان برسانم و از قِبَل این کار خلعتی و جایزه ای از دربار بگیرم و باز مشغول شد. وزیر سلطان محمود غزنوی نیز او را تشویق کرد که در قبال به پایان رساندن این اثر سلطان هزارها دینار به تو خواهد داد. اما وقتی کار خود را به پایان رساند ، ابوالعباس اسفراینی وزیر به محبس افتاده بود. سلطان محمود هم به جای دینارهای زر به او بی اعتنایی کرد و بیست هزار درهم به او داد. رنجیده خاطر به حمام رفت و آن را به  دلاک ها و حمامی و مشتریانش بخشید و به غزنین رفت؛ یعنی در سال 394 هجری. و بعد هم از دشمنی محمود رنج های بسیار برد. تا به طوس بازگشت و هجو نامه ای هم در مورد سلطان محمود سرود (به روایتی). سرانجام با وساطت وزیر بعدی خواجه احمد بن حسن میمندی پیش سلطان محمود قرار شد انعام و صلۀ شاعر را به او بدهند. اما وقتی که این صله از دروازۀ حومه طوس می آوردند از دروازه ای دیگر جنازۀ فردوسی را می بردند. او در هشتاد سالگی وفات یافته بود.

این شاهنامه پژوه در خاتمه اظهار داشت: فردوسی رنج بسیار برد تا این کتاب را به نظم آورد و هر چه داشت از مال دنیا از دست داد و جان در راه این کار بزرگ گذاشت؛ اما برای ایران ایرانی میراثی باقی گذاشت که اکنون کتابش به چندین زبان ترجمه شده و ارج و قربی برای رفتگان و حاضران و آیندگان دارد. و ایران و ایرانی به آن می نازد. ولی ما هنوز قدرش را نمی دانیم. و کتابی که باید از دستکم دوران بعد از ابتدایی تا آخر عمر با آن سرگرم باشیم و تاریخ خود را بشناسیم به فراموشی سپرده ایم. در چنین شرایطی کاری چون بیژن و منیژه به همت استاد تهامی نژاد زیبندۀ تقدیر است که ما را از آن فراموش خانه برای دو ساعت بلکه دو ساعت های مکرر بیرون می آورد. در خاتمه باید بگویم استاد تهامی قبل از بیژن و منیژه داستان رستم و سهراب را به همین روش ساخته و پرداخته است. اگر به دوستان و یاران و آشنایان خود بگوییم نسخه ای از این دو اثر را بخرند و بشنوند گوشه ای از زحمات و هزینه های ایشان را جبران نموده ایم. و استاد را دلگرم می کنیم برای کارهای بعدی ایشان.
 
انتهای خبر///
سمیرا حسن


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز