خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/04/16 3:51:42 AM

استاد نیوز گزارش می دهد:

سنتی‎سازی، عامل خسارات حوادث طبیعی  

در حالی که در تمام دنیا صنعتی سازی ساختمان جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و استفاده از روش های سنتی در ساخت و سازها منسوخ شده است؛ اما در کشور ما کماکان روش‎های سنتی در ساخت و سازها طرفداران بیشتری دارد و با استقبال بیشتری از سوی مردم و سازندگان روبه رو است.

سنتی‎سازی، عامل خسارات حوادث طبیعی


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز؛ در حالی که در تمام دنیا صنعتی سازی ساختمان جایگاه واقعی خود را پیدا کرده و استفاده از روش های سنتی در ساخت و سازها منسوخ شده است؛ اما در کشور ما کماکان روش‎های سنتی در ساخت و سازها طرفداران بیشتری دارد و با استقبال بیشتری از سوی مردم و سازندگان روبه رو است.

بر این اساس، به عقیده کارشناسان در گام نخست برای ترویج صنعتی سازی ساختمان، این شیوه ساخت باید به عنوان یک صنعت در کشور پذیرفته شود و در این صورت می تواند بخش بزرگی از مشکلات و چالش های فعلی حوزه ساخت و ساز را حل کند.

اما این مسئله تنها یکی از دلایل عدم نهادینه شدن صنعتی سازی ساختمان در کشور است. درخصوص دلایل این امر، کارشناسان به موارد متعددی اشاره می کنند. از جمله این موارد بالابودن هزینه صنعتی سازی ساختمان و نبود زیرساخت های لازم برای توسعه صنعتی سازی در ایران است.

به گفته صاحب نظران، صنعتی سازی ساختمان در شرایطی می تواند توجیه اقتصادی به همراه داشته باشد که در تیراژ بالا ساخته شود. به بیان دیگر، صنعتی سازی در بخش ساخت و سازهای محدود جوابگو نیست.


سرمایه گذاری اولیه، چالش بزرگ صنعتی سازی ساختمان

در همین رابطه رئیس مرکز توسعه صنعتی ساختمان چالش بزرگ در این حوزه را مربوط به سرمایه گذاری اولیه می داند. بهروز سرابندی در گفت و گو با «استاد نیوز» با اشاره به چالش های پیش روی صنعتی سازی ساختمان معتقد است: مهمترین چالش صنعتی سازی ساختمان این است که میزان سرمایه گذاری در این بخش باید بالا باشد.

سرابندی با بیان اینکه در صنعتی سازی ساختمان باید تیراژ پروژه های ساختمانی بالا باشد، افزود: در صنعتی سازی ساختمان، انبوه سازی در مقیاس های پایینتر از 100 واحد مسکونی به صرفه و صلاح نیست؛ چرا که هزینه اولیه برای ایجاد کارخانه بسیار هنگفت است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: لذا برای توسعه صنعتی سازی ساختمان و ساخت و ساز به شیوه صنعتی سازی، دولت می بایست نسبت به روش های سنتی، پیش پرداخت بیشتری به روش های صنعتی سازی و تولید مصالح کارخانه ای و احداث کارخانه ای بپردازد.

سرابندی همچنین اظهار کرد: به دلیل سرعت اجرا و کیفیت بالا و برگشت سریعترسرمایه گذاری، گرایش به صنعتی سازی ساختمان در تیراژهای بالای 100 واحد مسکونی یا تجاری، هم از نظر توجیه اقتصادی و هم از نظر بالابردن عمر مفید ساختمان، مقرون به صرفه است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان درخصوص راهکار پیشنهادی برای حل این چالش گفت: دولت می تواند این مسئله را با دادن وام به شرکت هایی که در عرصه صنعتی سازی ساختمان فعال هستند، مرتفع کند و در این زمینه باید رقم پیش پرداخت اولیه بالا باشد.


صنعتی سازی انتخاب نیست، اجبار است

این فعال بخش خصوصی همچنین با اشاره به مزایای صنعتی سازی ساختمان در راستای تامین ایمنی ساختمان اظهار داشت: از آنجایی که ساختمان های صنعتی اکثرا در کارخانه ساخته می شود و نیز در صنعتی سازی، گرایش‌های کارخانه ای بر رفتارهای سنتی و دستی ارجحیت دارد و نیروی کارخانه جایگزین نیروی انسانی می شود، لذا در تمامی کشورهای دنیا برای مقابله با حوادث قهری و بالابردن عمر مفید ساختمان، گرایش به صنعتی سازی ساختمان افزایش یافته است.

سرابندی یادآور شد: در حال حاضر صنعتی سازی ساختمان دیگر مقوله ای نیست که در پذیرش و یا عدم پذیرش آن بحث کنیم؛ صنعتی سازی یک انتخاب نیست، بلکه یک اجبار است تا ایمنی بیشتر و بهره برداری بهتر و افزایش عمر مفید ساختمان محقق شود و ما بدون صنعتی سازی نمی توانیم به ساختمان های ایمن با عمر طولانی و مفید دسترسی پیدا کنیم.

وی در ادامه عنوان کرد: بحث کردن در این خصوص که آیا صنعتی سازی بهتر است یا گرایش به پذیرش های سنتی، مقوله ای حل شده است و مصیبت ها و خساراتی که در اثر وقوع زلزله و عمر کوتاه غیرمفید ساختمان پیش می آید، ناشی از رفتارهای ناپسندانه و نابخردانه و انتخاب روش های سنتی در ساخت و سازها است.


اعتقادی به صنعتی سازی وجود ندارد

در همین حال دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان نیز با تاکید بر اینکه صنعتی‌سازی ساختمان یک تفکر است که از صفر تا صد یک پروژه ساختمانی را در بر می گیرد، به خبرنگار ما گفت: بحث اصلی‌ در این زمینه مدیریت این امر است، اما جای تاسف است که مدیریت و برنامه ‌ریزی در بخش صنعتی ‌سازی ساختمان در کشور ما مغفول مانده است.

جعفر قرائتی ستوده افزود: مشکل اصلی ما این است که تفکر صنعتی‌سازی ساختمان در بین مدیران و مسئولان کشور جا نیفتاده است.

وی با اشاره به اینکه منشا این چالش اساسی ناشی از تفکر مدیران است، عنوان کرد: بر این اساس تا وقتی که مدیران و مسئولان مملکت به این موضوع اعتقاد نداشته باشند که صنعتی‌سازی ساختمان تنها راهکار ما در بخش ساختمان سازی است، این مشکل پابرجا خواهد بود.

قرائتی ستوده تاکید کرد: توسعه پایدار در نتیجه استفاده از سیستم‌های صنعتی در ساخت و سازها حاصل می شود که در آنها مباحث مهمی نظیر حفظ محیط ‌زیست و صرفه‌ جویی در مصرف انرژی مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای گزارش///

هانیه نعیمی
 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز