خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/03/26 1:16:14 AM

معاون حقوقی رییس جمهور:

شوراها مظهر مشارکت مردم/ از سیاسی شدن شوراها بپرهیزیم 

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور با حضور در اجلاس عمومی شورای عالی استانها با نمایندگان مردم از شهرهای مختلف دیدار کرد و پیشنهاد تشکیل کارگروه همفکری،هم اندیشی و بررسی مشکلات حقوقی با تاکید بر تحقق حقوق شهروندی ارائه نمود.

شوراها مظهر مشارکت مردم/ از سیاسی شدن شوراها بپرهیزیم


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور که مهمان نوزدهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها در محل ساختمان قدیم مجلس بود در سخنانی گفت: باید به جایگاه حقوقی شورا و هیئت آن اعتماد کرد و کار را برای انجام به آنها سپرد که این حرفی عقلانی است که باید به صورت جمعی مسائل و مشکلات مورد بررسی قرار گیرد.

   معاون حقوقی رئیس جمهور پس از شنیدن مشکلات نمایندگان استانها بیان کرد: از آقای الویری می‌خواهم به عنوان رئیس شورای عالی استانها کارگروهی متشکل از تعدادی از اعضای شورای عالی استانها را معرفی کنند تا برای بررسی مشکلات به تصویب قوانین، هم‌فکری و هم‌اندیشی انجام شود. عملکرد شورای عالی استان ها به شکلی است که باید نماینده‌های آن برای تصمیم‌گیری موثر و جامع در صنف و یا اتاق هم فکری جلسه‌‌های متعدد برگزار کنند و درباره امورات به اجماع برسند.
 
جنیدی با اشاره به اهمیت همفکری ادامه داد: نقش هم فکری و اجماع نظر زمانی بیشتر به چشم می‌آید که مسائل و مشکلاتی مشکوک مطرح شود که بتوان برای حل مسائل و مشکلاتی که در آنها شک و شبهه وجود دارد به صورت عقلانی و جمعی تصمیم‌گیری شود.

 تجربه ثابت کرده است کار جمعی بسیار موثرتر از کار فردی است و مردم وقتی می‌آیند فردی را انتخاب می‌کنند که از استان خود در یک جمعی حاضر شوند، نتیجه حضور اکثریت مردم است که آن فرد را وارد نهادی می‌کنند.

معاون حقوقی دولت با تاکید بر بهره گیری از خرد جمعی افزود: اجماع اگر نظم بگیرد عاری از خطاست و در اکثریت هم باید طوری عمل شود که در نهادی مثل شورای عالی استان ها خطاها به کمترین میزان خود برسد. مردم متوجه شدند اگر تصمیم به صورت جمعی انجام شود مثل آن است که خداوند هم آن را تایید کرده است و باید بگویم ارزش اصلی از عقل می‌آید و حکم شرع بنای خردمندان است.
 
معاون حقوقی دولت با اشاره به لزوم حضور پیروان اقلیتهای دینی در شورا گفت: تاکید همه مدیران و مسئولان در دولت این است که تمام اقلیت‌ها بتوانند در شورا حضور داشته باشند. شورا نشانگر حاکمیت مردم است و افرادی که در آن حضور دارند نمایندگان مردمی هستند که با مشارکت خود در انتخابات در این امر مهم مهر تایید زده‌اند.
 
وی با تاکید بر لزوم مشارکت گفت: مشارکت فی نفسه به قدر احساس مشارکت اهمیت ندارد زیرا احساس مشارت رضایتمندی را به وجود می‌‌آورد و شوراها از این منزل دارای اهمیت هستند که بتوانند در اصل وجودی نسبت به خواسته و اعتماد مردم عمل کنند.

 ما به قوانین عادی کشور پایند هستیم ولی اصل 3 قانون اساسی برای ما از اولویت‌های خاصی برخوردار است و ما به آن احساس وظیفه بیشتری داریم.
جنیدی با رد تفسیر به رای از قانون گفت: من به عنوان عضو حقوقی دولت نص قانون را کنار نمی‌گذارم و نمی‌توانم در مقابل نص قانون اجتهاد کنم ولی اگر قانون تاب تفسیر داشته باشد اندک تردیدی نمی‌کنم و اعلام می‌کنم که قطب نمای صلاح مردم به چه سمتی است.

سمت قطب نمای حقوق مردم در فصل 3 قانون اساسی قرار دارد که فصل 3 دارای ارزش بالایی است چون قانون کشور داری را باید بدانیم و هدفمان این باشد که قانون حقوق مردم را تأمین کند.
 
معاون حقوقی دولت گفت: اعتقاد من این است اگر دولت نتواند حقوق مردم را تأمین کند به فعالیت شبانه روزی ما نمی‌ارزد که بخواهیم از صبح تا شب هم از لحاظ فردی و هم از لحاظ مالی برای کشور هزینه ایجاد کنیم و باید تاکید ما بر عملکرد و رفتارمان توجه به حقوق مردم مشهود باشد.شما در شورای عالی استانها نهادی هستید که نفس وجودتان برای احقاق حقوق مردم است.

معاون حقوقی دولت با رد سلب عضویت برخی اعضا اظهار کرد: مسائلی مربوط به حق عضویت افرادی که از شورایاری مطرح شده است که باید اعلام کنم اگر برای شخصی حکم سلب عضویت صادر شود این حکم می‌تواند قطعی باشد و من در مقابل آن بسیار سخت عمل می‌کنم و لازم است شما بدانید اگر حکمی برای سلب عضویت فردی در شورا صادر شود در مواردی است که موضوعات بسیار مهم و از موارد بالادستی باشد. زمانی که حکم سلب عضویت فردی صادر می‌شود اگر قطعی نباشد من در کنار سخت عمل کردن بسیار علت سلب عضویت فرد را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهم تا بتوانم برای نفی آن عدله خاصی را مطرح کنم.
 
جنیدی اظهار کرد: همین سیاست سخت عمل کردن من متوجه مصوبات شورا و انحلال نیز می‌باشد که تلاش می‌کنم قوانین و مصوبات به شکلی در جمیع قوانین کشور قرار بگیرد.

دیدگاه کلی من این است که کارگروه مشترکی تشکیل شود و از آقای الویری می‌خواهم به عنوان رئیس شورای عالی استانها کارگروهی متشکل از تعدادی از اعضای شورای عالی استانها را معرفی کنند تا برای بررسی مشکلات به تصویب قوانین، هم‌فکری و هم‌اندیشی انجام شود.
 
معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: در این زمان می‌خواهم به پاره‌ای از مسائل و مشکلاتی که پیش‌تر درباره شورا یاری‌ها مطرح شده است اشاره کنم. یکی از مسائلی که مطرح می‌شود و جزو پرونده‌های پرتکرار حقوقی است، بحث فسادهای مالی است که من اعلام می‌کنم در بحث فسادهای مالی نگران رای‌های صادر شده هستم.
 
وی با اشاره به بی‌توجهی به تصمیمات شوراها گفت: در خصوص بی‌توجهی به تصمیمات شوراها باید برگردیم به 3 هزار سال که ما سابقه این موضوع را داریم که تصمیمات ما به صورت فردی است.اگر ما بر این موضوع اعتقاد داشته باشیم که در چه جایگاه مهمی قرار گرفته‌ایم و برای پیشبرد کارها چه مسیر سختی را پیشرو داریم آن وقت برای تصمیم‌گیری به حالت جمعی عمل می‌‌کنیم.

جنیدی تصریح کرد: اگر بخواهیم بعد از 3 هزار سال تغییر رویه بدهیم و تصمیمات فردی خود را به صورت جمعی درآوریم به یکبار امکان پذیر نیست و ما نیازمند این موضوع هستیم که رویه خود را نرمی تغییر دهیم.
 
وی بیان کرد: ما باید وظیفه خود را بدانیم و به فرهنگ تصمیم‌گیری جمعی کمک کنیم تا از این وضع در بحث تصمیم‌گیری و قانونگذاری نظرات فردی را رد کنیم و به صورت جمعی عمل کنیم که این ایراد تنها به شورای عالی استانها مختص نیست و گاهی شاهد هستیم که در کمیسیون‌های دولت هم این چنین اتفاقاتی می‌افتد و تصمیم‌گیری فردی را شاهد هستیم.
 
معاون حقوقی دولت گفت: ما باید قوای سه گانه را قانع کنیم که به جایگاه رفیع و مهم شورا یاری‌ها توجه کنند و این امکان پذیر نیست مگر اینکه اهداف خود را مرحله به مرحله پیش ببریم.
 
جنیدی با اشاره به امر 20 ساله نهاد شورا یاری‌ها گفت: شوراها باید نسبت به خود آسیب‌شناسی کنند زیرا 20 سال عمر برای تشکیل یک نهاد عمر کمی است و ممکن است اشتباهات و آزمون و خطاهای متعددی پیش روی آن و در گذشته آن باشد.

وی افزود: اگر در مورد پرونده‌ای و قانونی تصمیم‌گیری شود، حال آنکه آن تصمیم غلط یا درست باشد من مجبور هستیم بر اساس حکم قانون عمل کنم و شاید در وجدان خودم به حکم قانونی انتقادی وارد بدانم ولی ارجعیت برای عملکرد ما نص سریع قانون است.
 
معاون حقوقی دولت اظهار کرد: ما هر نوبت که جلسه می‌گذاریم در هر جا و در هر نقطه‌ای هستند کسانی که به ما اعلام می‌کنند در فلان استان فلان فرد فساد مالی و اقتصاد کلانی را به وجود آورده است که راهگشای جلوگیری از این فساد گسترش نظارت است و اگر ما برنامه‌‌ای برای نظارت بر روی مسائل مالی نداریم باید تلاش کنیم ساز و کار آن را به وجود بیاوریم.
 
جنیدی گفت: اصل 100 قانون اساسی می‌گوید حقوق و مسائل اقتصادی و اجتماعی را پیگیری کنید که از نظر من این اصل که باید مسائل اجتماعی و اقتصادی افراد پیگیری شود از مسائل سیاسی بسیار مهم‌تر است.
 
وی یادآوری کرد: به عقیده من سیاست اصالت ندارد اگر نتوانیم قدرت را در تمام بخش‌های اجتماعی تنظیم کنیم شورای عالی استانها این نهاد مردمی باید تلاش کند که حقوق افراد را به صورت مساوی بتواند تأمین کند تا مردم از انتخاب افراد برای حضور در شورای عالی استانها سرخورده نشوند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: تاکید من این است که از سیاسی شدن شوراها جلوگیری کنیم و بگذارید انتخابات شوراها بر اساس اصل 100 پیش برود. شورای عالی استانها تعدادی از اعضا را معرفی کند تا از لحاظ حقوقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مشکلات و معضلات شهروندان را با تشکیل کارگروهی بتوانیم بررسی کنیم و اصل‌هایی که با اصل 100 قانون اساسی هم‌خوانی دارد بتوانیم به نحو احسنت اجرایی کنیم.

جنیدی گفت: از دیگر مشکلاتی که در شورای عالی استانها وجود دارد نبود انسجام و تکرر آرا است به شکلی که مشاهده می‌کنیم از یک هیئت امنا تا هیئت امنای دیگر در یک موضوع مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها 360 درجه تغییر می‌کند که باید افراد و مسئولان توجه داشته باشند در این موضوع وحدت رویه به وجود آید که این وحدت رویه یکی از مسائلی است که موجب می‌شود که دیگر شاهد ابطال بسیاری از آرا نباشیم.
 
معاون حقوقی دولت افزود: برای حل این مشکل ما باید نظارت کنیم و جمع حقوقی باید متون مصوبات را از قبل کنترل کنند و نهادی تشکیل شود تا در دیوان عدالت از مصوبات شوراها دفاع کنند.ساختار شوراها ساختار زیبایی است از سراسر کشور، که این بافت هماهنگ را باید اعضای شوراها به صورت یکپارچه حفظ کنند.

گفتنی است لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور با حضور در نوزدهمین اجلاس شورای عالی استانها با نمایندگان شهرهای مختلف به گفتگو نشست و پس از بررسی مشکلات حقوقی، بر لزوم توجه به آراء مردم و لزوم صیانت از حقوق شهروندی تاکید کرد.

سمیرا حسن

انتهای خبر///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز