خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1398/03/21 1:41:36 AM

نماینده خوزستان در شورای عالی استانها:

بی خانمانی سیل زدگان خوزستانی هنوز ادامه دارد/ دولت تسهیلات ارزان قیمت به سیل زدگان بدهد 

سید محسن موسوی‌زاده نماینده مردم خوزستان در شورای عالی استانها از ادامه دار شدن خسارات سیل ویرانگر فروردین ماه خبر داد و افزود: به فصل کاشت برنج و غلات نزدیک شدیم اما سیل زدگان خوزستانی هنوز به روستاها بازنگشته اند و لازم است که دولت تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت به این عزیزان ارائه کند.

بی خانمانی سیل زدگان خوزستانی هنوز ادامه دارد/ دولت تسهیلات ارزان قیمت به سیل زدگان بدهد


سید محسن موسوی‌زاده نماینده مردم خوزستان در شورای عالی استانها از ادامه دار شدن خسارات سیل ویرانگر فروردین ماه خبر داد و افزود: به فصل کاشت برنج و غلات نزدیک شدیم اما سیل زدگان خوزستانی هنوز به روستاها بازنگشته اند و لازم است که دولت تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت به این عزیزان ارائه کند.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ موسوی زاده با اعلام تاسف از بی خانمانی روستاییان خوزستانی پس از وقوع سیل فروردین ماه گفت: سیل فروردین ماه تقریباً 12 شهرستان را در استان درگیر کرد و از شمال‌غرب تا جنوب‌غرب از جمله شهرستان‌های شوش، شعیبیه، حمیدیه، شادگان، دشت آزادگان، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر درگیر تبعات و مشکلات سیل بودند.

نماینده خوزستان در شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به تبعات سیل اخیر گفت: سیل اخیر در این استان خسارت‌های ویرانگر و جبران ناپذیری برای مردم دربرداشت. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هزینه لایروبی رودخانه کارون به مراتب کمتر از خسارت هایی بود که ظرف دو ماه گذشته به این استان وارد شد.بیشتر از 270 روستا در منطقه یا زیر آب رفت یا به طور کامل در محاصره آب بودند و خوشبختانه با اطلاع رسانی به موقع مردم قبل از ورود سیل به نقاط امن جابه‌جا شدند. بر اثر سیل علاوه بر راه ‌های ارتباطی بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های این مناطق از بین رفت که از جمله می‌توان به مناطق غرب رودخانه کرخه خسرج اشاره کرد که مردم در جنگل‌های اطراف روستاهای خودشان چادر زده‌اند و هنوز شرایط برای بازگشت آنها مساعد نیست.

 موسوی‌زاده در ادامه به خسارت‌های سیل به بخش کشاورزی خوزستان اشاره کرد و گفت: کشاورزان منتظرند زمین‌هایی که براثر سیل تقریباً زیر آب رفته، آب آنها تخلیه و یا به وسیله حرارت آفتاب بخار شوند که شاید بتوانند ظرف یکی دو ماه آینده آنها را برای کشت برنج آماده کنند. در برخی از مناطق آب فروکش کرده و ممکن است به دلیل گرمای شدید هوا این زمین‌ها خشک شوند ولی مشکل فعلی خوشه‌های گندم‌اند که زیر آب مانده، تخمیر و گندیده‌اند که باید جمع‌آوری شوند. این گندمزارها اگر سوزانده شوند برای خاک مضر است و باید چندین بار زمین‌ها شخم زده شوند که کاری بسیار دشوار است، چرا که زمین‌ها سله بندی‌اند و اکثرا رسوب زیادی روی آنها است و این رسوبات هم با شخم زدن کار کشاورزان را دوچندان می‌کند.

نماینده مردم خوزستان با اشاره به تاثیر خسارات سیل بر صنعت کشاورزی استان گفت: قطعاً وضعیت کشاورزی بعد از سیل در کنار رودخانه کرخه مانند قدیم نخواهد بود که کشاورزان بتوانند شخم بزنند چرا که این زمین‌ها به صورت لیزری تثبیت شده و آبیاری در بسیاری از نقاط به صورت قطره‌ای انجام می‌شود که متاسفانه سیل نظم تمام این زمین‌ها را بر هم زده است. کانال‌ها مملو از رسوبات شده و آنجایی که آبیاری قطره‌ای صورت گرفته است هم اکنون لوله‌ها در زیر رسوبات سنگین قرار دارند و زمین‌هایی که به صورت لیزری تثبیت شده بود از بین رفتند بنابراین بار سنگینی روی دست کشاورزان مانده است.

 نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها ادامه داد: نهرها و کانال‌ها در مسیر طغیان رودخانه نیاز به لایروبی دارند و زمین‌های کشاورزی که به آبیاری قطره‌ای مجهز بودند باید پاکسازی شوند که این برای مردم و کشاورزان بسیار وقت‌گیر خواهد بود. ولی برخی از این زمین‌ها چندان زیر آب فرو نرفته‌اند و مردم می‌توانند با زحمت کمی آنها را برای کشت برنج آماده‌ کنند از جمله شعیبیه، شوشتر و حمیدیه که شرایط بهتری برای کاشت دوباره محصولات کشاورزی دارند. در منطقه چمیان انتهای شهرستان کارون بعد از گذشت مدت زمان زیادی از سیل چند روز گذشته مسیر ارتباطی‌شان که به وسیله آب مسدود بود، بازگشایی شد. همچنین در محدوده واحدهای کشت و صنعت خزاعی، فارابی، کشاورزی، نخلستان، باغات بسیار زیبای انگور کاملا زیر آب رفتند و با وجود اینکه بالای 20 روز است که آب رودخانه فروکش کرده طی روزهای گذشته این مسیرها بازگشایی شد و روستاهایی با وسعت زیاد در بخش شهرستان کارون و شادگان مسیر اسماعیلیه چند روز گذشته راه ارتباطی‌شان وصل شده و توانستند به شهرستان اهواز تردد کنند.

وی از آغاز فصل کاشت برنج خبر داد و افزود: معمولا تابستان در استان کشت برنج صورت می‌گیرد و یکی از قطب‌های تولید برنج در کشور استان خوزستان است و برنج نجفی یا چمپا از بهترین نوع برنج‌های داخلی کشور است و به میزان وسیعی در اطراف رودخانه‌های دز، کرخه و کارون کشت می‌شود. همچنین در مسیر رودخانه جراحی در شرق خوزستان در مناطقی از جمله ایذه و باغملک به مقدار وسیعی برنج کشت می‌شود که هم اکنون این زمین‌ و کانال‌ها باید ترمیم شوند چرا که در سیل اخیر بسیاری از کانال‌ها آسیب دیده و تخریب‌ شدند و باید مجددا ترمیم شوند تا مردم بتوانند به کشاورزی و زندگی‌شان بازگردند. متاسفانه امسال بسیاری از مردم در این مناطق نمی‌توانند برای کشت تابستانه برنج آماده شوند و دولت باید اقداماتی را انجام دهد و مردم برای شش ماهه دوم زمین‌ها را برای کشت مجدد گندم، آماده کنند.

موسوی زاده با اشاره به تقویت کشاورزی در بخش برنج کاری گفت: اگر شالیزارهای برنج استان تقویت شوند ما دیگر شاهد واردات برنج‌های خارجی نخواهیم بود که هر بار در مورد تولید و کیفیت آنها بحثی مطرح می‌شود. ما می‌توانیم بهترین محصولات را در استان خوزستان داشته باشیم.
 
نماینده مردم خوزستان با تقدیر از همدلی هموطنان در کمک به سیل زدگان تصریح کرد: مسئولان به حرمت زحمات مردم و کار ایثارگونه ای که در خدمت و کمک‌رسانی‌داشتند امکانات مضاعف را برای رفاه این مردم در دستور کار قرار دهند و مانند سیل سال 95 نشود که دولت قول کمک به مردم داد و تاکنون هیچ تسهیلاتی به مردم تعلق نگرفت. با جاری‌شدن سیل اخیر درگیری‌های زیادی ایجاد شد و وقتی مسئولان می‌گفتند ما تسهیلاتی را به شما پرداخت خواهیم کرد بلافاصله مردم بد قولی های سیل 95 را مطرح می‌کردند اما این بار مردم امیدوارند چرا که مسئولان ارشد نظام وارد قضیه شدند و  امیدوارند تا مسئولان به وعده های خود عمل کنند.

 موسوی زاده از لایروبی نشدن کارون انتقاد کرد و افزود:  طی 20 سال اخیر هیچگونه لایروبی در رودخانه کارون انجام نشده است و اگر تدبیری در این زمینه از سوی مسئولان اندیشیده نشود سال آینده نیز با بارندگی‌های جدید این اتفاقات دوباره رخ خواهد داد و این مشکلات دوباره تکرار می شود و تنها با لایروبی مسیر رودخانه ها مشکلات حل می شود. سرشاخه‌های کارون نباید به دیگر مناطق کشور منتقل کنند چرا که باعث کاهش سرعت آب و نشست رسوبات فراوان در کف رودخانه‌ها و مسیل شدن بستر آنها می‌شود باید این انتقال‌ها را از سرشاخه‌ها مسدود کرده و سرزیر رودخانه‌ها را به خلیج فارس منتقل کنند چرا که این راهکار هیچ ضرری به رودخانه‌ها وارد نمی‌کند و مشکلی به وجود نمی‌آورد.

نماینده خوزستان در شورای عالی استان ها عنوان کرد: رودخانه کارون به طول 950 کیلومتر از کوه‌های بختیاری تا به خلیج فارس به شکل طبیعی طوری ایجاد شده که اگر سرشاخه های آن به دیگر مناطق منتقل نشود دبی آب و رسوبات آن کاملا برطرف شده و نیازی به لایروبی ندارد و وقتی مسئولان می آیند و میزان آب را به یک سوم و در برخی مناطق به کمتر از این میزان کاهش می‌دهند، آب ناشی از بازندگی قدرت جابجایی رسوبات را نداشته و باعث بالا سطح رودخانه شده و در نهایت به سیل می انجامد ؛ اتفاقی که در سیل اخیر رخ داد.

 موسوی زاده لایروبی نشدن کارون را موجب خسارت فراوان دانست و اضافه کرد: اگر خسارت سیل امسال در بخش لایروبی هزینه می‌شد شاهد چنین خسارت سنگینی نبودیم. در خوزستان اگر هر ریالی سرمایه‌گذاری شود صد برابر سود دهی برای مملکت دارد چرا که وجب به وجب خاک خوزستان برای کشاورزی مناسب است و دولت هر چه هزینه کند خودش را بیمه کرده است ولی متاسفانه آنطور که باید به این استان توجه نمی‌شود.

سمیرا حسن

انتهای خبر///


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز