خانه سیاسی بین الملل اقتصادی اجتماعی حوزه و دانشگاه علم و فناوری فرهنگ و هنر ورزشی یادداشت
 
«ایمان» و «امید» نرم‌افزار امام(ره) برای ایجاد ۳ تحول بزرگ       انقلاب به رهبری امام به الگویی برای آزادی خواهان جهان تبدیل شد       «کشف الاسرار» نشان دهنده اراده امام برای تشکیل حکومت اسلامی است       تشکیل ائتلاف مشترک نیروی دریایی ایران با کشورهای منطقه       آماده آموزش پروتکل‌های مرزی به مرزبانان افغانستانی هستیم       افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به ۲۸۸ نفر       AFC مچ فدراسیون فوتبال را گرفت/ جریمه میلیاردی برای مجوز حرفه‌ای!       چه کسی لوله‌های گازِ «نورداستریم» را منفجر کرد؟       بازتاب قهرمانی پرسپولیس در سایت AFC/ تاجگذاری در فصل باشکوه       معماری شگرف حرم رضوی را بشناسید       آزمایشگاه ارزیابی خدمات هوش مصنوعی تا پایان سال راه‌اندازی می شود       آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:ایران ۲ موضوع پادمانی را حل و فصل کرد       سلوک و مجاهدت شهدا با شیوه‌های خلاقانه و جذاب به نسل جوان منتقل شود       شرط افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها       معلمان بر اساس وظایفشان رتبه بندی نشده بودند/ جذب سالانه یازده هزار معلم پرورشی        گسترش روابط ایران و عمان به نفع هر دو کشور است       حمایت کم‌نظیر رهبری نقطه عطفی در دوره ۴ ساله مجلس یازدهم محسوب می‌شود/ مهار تورم، رشد تولید، تصویب برنامه هفتم و نهایی کردن طرح‌ها و لوایح؛ اولویت سال پایانی مجلس       مردانی: اساتید دانشگاه فرهنگیان جهادگر تبیین هستند/ دانشگاه فرهنگیان باید محور تحول باشد       ابلاغ مشوق‌های فرزندآوری در ۹۰ محور/ راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری را در بیمارستان نجمیه       راهکار سازمان سنجش به جای قطع اینترنت برای امنیت کنکور/ تشریح آزمون های هوشمند سال آینده      
 
آخرین اخبار  


اساتید و دانشگاه  


معرفی آثار اساتید  


 

1397/07/29 10:42:43 PM

سروَری دلار باید شکسته شود/ تأکید بر گسترش همکاری با چین، روسیه و ترکیه  

امروز و در حاشیه نمازجمعه تهران، بیانیه تحلیلی دفتر تحکیم وحدت پیرامون جنگ اقتصادی و اوضاع آشفته بازار ارز میان نمازگزاران توزیع شد که در این بیانیه بر گسترش همکاری با کشورهای چین، روسیه و ترکیه تأکید شده است.

سروَری دلار باید شکسته شود/  تأکید بر گسترش همکاری با چین، روسیه و ترکیه


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز؛ در بیانیه تحلیلی دفتر تحکیم وحدت پیرامون جنگ اقتصادی و اوضاع آشفته بازار ارز بر گسترش همکاری ها بین کشورهای چین، روسیه و ترکیه تاکید شد و خواستار شکسته شدن سروری دلار شده است.
در این بیانیه آمده است؛ اخبار اقتصادی هفته‌های گذشته ارتباط تنگاتنگی با افزایش و کاهش قیمت ارز داشته و دارد؛ از رد شدن مرز 19000 تومان گرفته تا ترکیدن حباب آن و پایین آمدن یکباره قیمتش که در تهران و شهر ها نرخ های گوناگونی داشت.
 با افزایش یکباره قیمت ارز در طول ماهی که گذشت؛ سرمایه‌های زیادی فارغ از دوراندیشی به بازار ارز برای خرید سرازیر شد چراکه بالا رفتن قیمت یک کالا (فارغ از ماهیت آن) ولع را برای خریدش در بین افراد جامعه بخاطر جوِ روانی پیرامون نایاب شدن و ارزشمند بودن آن افزایش می‌دهد.
 از طرفی جوِ روانی و رسانه‌ای که درباره افزایش قیمت دلار شکل گرفت؛ بی ارزش شدن پول ملی بود در نتیجه افراد تلاش می‌کردند با تمام سرمایه‌های خرد و کلان خود به بازار ارز بیایند تا پول خود را به ارز خارجی تبدیل کنند؛ نتیجه این اتفاق ورود افراد عادی و بدون نیاز به ارز خارجی به بازار ارز برای خرید بود که اصطلاحاَ حجم ارز خانگیِ را افزایش داد.اما این افزایش بی‌رویه پایدار نماند و در دومین هفته مهر دلار سقوط کرد و خریدارانی که متضرر شده بودند را به بازار ارز کشاند.
این بیانیه می افزاید؛ دلیل اصلی کاهش یکباره قیمت دلار، افزایش درآمد دولت در اثر بالا رفتن قیمت نفت و تزریق ارز از سمت بانک مرکزی به صرافی‌های رسمی بود اما به دلیل اینکه مقدار آن کم بود و مداوم هم نبود، فضای ملتهب بازار را به طور کلی از بین نبرد و برعکس تصور این شوک نتوانست دلارهای خانگی و بلامصرف را جمع کند چون جریانی معاند در فضای رسانه‌ای و سودجو در بازار ارز با وعده‌ی افزایش مجدد قیمت دلار، رای فروشندگان دلار را می‌زدند و مانعِ از خرید آن می‌شدند تا بازار آرام نگیرد. بنابراین ربط دادن کاهش قیمت دلار به تصویب لوایح FATF یک فریبِ رسانه‌ای بود چون در آن زمان هنوز لوایح آن تصویب نشده بود.
 درباره اینکه چرا دولت نمی‌تواند برای کنترل بازار، ارز بیشتری تزریق کند تا بازار آرام بگیرد دو تحلیل وجود دارد اول نگاهی که معتقد است؛ دولت منابع مالیِ محدودی دارد و به میزانی که ارز آوریش به داخل کشور به دلایل مختلف مانند تحریم ها کم می‌شود؛ کمبود منابع ارزی هم خود را بیشتر نشان می‌دهد که تحلیل کاملی نیست.
 اما تحلیل دوم معتقد است که منافع گروهی در بالا بودن قیمت دلار است مانند جمعی از صادرکنندگان(برای مثال برخی از اعضای اتاق بازرگانی) که کالای داخلی را صادر و در ازای آن ارز خارجی دریافت می‌کنند و از بالا بودن و ما به تفاوت آن سود کلان به دست می‌آورند. البته صادرکنندگان با دلار دولتی سر و کار دارند که نرخِ آن با بازار آزاد متفاوت و از آن کمتر است. اما جمعی از صادرکنندگان با ارائه آن در بازار آزاد بجای سامانه رسمیِ دولت، سود بیشتری کسب می‌کنند و مصلحتشان در بالا بودن قیمت ارز و از طرفی تقاضای بالای خریداران برای خرید آن است. اگر چنین نگاه سودجویانه که از بالا بودن قیمت دلار نفع می‌برد در حلقه تصمیم گیرِ دولت نفوذ کند که کرده باعث خواهد شد، تدبیر بر بالا نگه داشتن قیمت ارز پیش برود.
 بنابراین در نبود شفافیت و نظارت ممکن است؛ صادرکننده دلارِ دریافتی خود را به بانک مرکزی تحویل ندهد تا اسیرِ قیمت پایین دلار دولتی نشود و با عرضه آن به دلال‌ها سود بیشتری به جیب بزند و چرخه دلارِ قاچاق در کشور بیشتر شود مانند اتفاقی که در حال حاضر افتاده.
در ادامه این بیانیه آمده است؛ اما تحلیل دوم معتقد است که منافع گروهی در بالا بودن قیمت دلار است مانند جمعی از صادرکنندگان(برای مثال برخی از اعضای اتاق بازرگانی) که کالای داخلی را صادر و در ازای آن ارز خارجی دریافت می‌کنند و از بالا بودن و ما به تفاوت آن سود کلان به دست می‌آورند. البته صادرکنندگان با دلار دولتی سر و کار دارند که نرخِ آن با بازار آزاد متفاوت و از آن کمتر است. اما جمعی از صادرکنندگان با ارائه آن در بازار آزاد بجای سامانه رسمیِ دولت، سود بیشتری کسب می‌کنند و مصلحتشان در بالا بودن قیمت ارز و از طرفی تقاضای بالای خریداران برای خرید آن است. اگر چنین نگاه سودجویانه که از بالا بودن قیمت دلار نفع می‌برد در حلقه تصمیم گیرِ دولت نفوذ کند که کرده باعث خواهد شد، تدبیر بر بالا نگه داشتن قیمت ارز پیش برود.
 اما در واقع تزریق ارزی نه تنها راه اصلاح شرایط موجود نیست بلکه شرایط را بدتر می‌کند چراکه با ارائه هرچه بیشتر ارز میزان بیشتری از آن خریداری می‌شود و اوضاع بازار آشفته‌تر می‌کند و از طرفی دیگر عده ای اخلالگر با خرید و خارج کردن منابع ارزی از کشور سعی در فلج کردن اقتصاد کشور دارند. بنابراین همانگونه که تقاضای بالا از بازار ارز اشتباه است؛ عرضه بالای آن خیانت نباشد قطعا اشتباه محسوب می‌شود چراکه تزریقِ خارج از کنترلِ ارز به بازار مانند ریختن آبِ سالم در چاه است و دولت باید بتواند قبل از عرضه‌، راه های قاچاق و هدر رفت منابع ارزی را کور کند.
 از طرفی دیگر باید بتواند با ایجاد جذابیت و سودآوری برای سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها، حجم نقدینگی و پول موجود در جامعه را به بازارهای دیگر مانند بخش‌های تولیدی غیر کاذب هدایت کند تا تمرکز سرمایه گذاریِ کاذب و همراه با ضرر در بازار ارز از بین برود و با کاهش نقدینگی تورم را کنترل کند.
 آنچه مشخص است تاثیر و توانِ دولت هم در کنترل بازار داخلی و هم در هدایت مبادلات تجاری در جهت شکستن سروریِ دلار در شریط جنگ اقتصادی و ارزی است؛ برعکس تصورِ رایج، دولت نه یک بازیگر ناتوان در امر اقتصادی که اتفاقا اصلی ترین مدیر این شرایط بحرانی است اما برای این نقش آفرینی لازم است کمر همت بسته و خواهان ایجاد شفافیت در چرخه ارزی و مبارزه با سودجویی و قاچاق در داخل باشد.
 دولت همزمان باید بتواند و بخواهد در فضای بین المللی با پیش بردن انعقاد پيمان پولي و همکاری های دو جانبه با کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه که حجم مبادلاتشان با ایران زیاد است تسلط ارزی مانند دلار را بشکند. این اقدام از طریق برقراری ارتباط بانک‌های طرف تعامل ایران با سایر بانک‌های کوچک آن کشور که تعاملی با نظام مالی غرب ندارند یا بانک‌های بزرگ دولتی که هزینه تحریم آن برای آمریکا زیاد محسوب می‌شود یا مبادله بر اساس سایر ارزها و فلزات گرانبها ممکن است.
در پایان این بیانیه آمده است؛ آنچه کارشناسان در شرایط جنگ اقتصادی پیشنهاد می‌کنند؛ عدم ورود و سرمایه گذاری در این بازار است چرا که بازار ارز پیچیدگی‌های بسیار بالا و ثبات بسیار پایینی دارد. این باعث می‌شود مبدا خوبی برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول نباشد. از طرفی در حال حاضر کشور در جنگ اقتصادی به سر می‌برد؛ شرایطی که دشمن با توانِ اقتصادی به میدان جنگ آمده و عده ای خائن و ساده لوح نیز در داخل آب به آسیاب دشمن می‌ریزند؛ در چنین فضایی دفتر تحکیم وحدت معتقد است شکستن آقاییِ دلار در مبادلات تجاری با همسایگان، وظیفه دولت و شکستن سروری آن در بازارهای داخلی، وظیفه‌ی همگانی است.

انتهای خبر///

منبع؛ دانشجو

 


 

 
یادداشت  


گفتگو  

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

اتصال راه‌آهن ایران به سوریه تحول قابل توجهی را در حوزه صادرات و واردات هر دو کشور رقم خواهد زد

استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

 استکبار جهانی بیهوده دلخوش کرده که می‌تواند علیه نظام جمهوری اسلامی کاری کند

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

ائتلاف همبستگی در خارج از کشور، طرح موساد و سیا علیه ایران است

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

همدلی قوا موجب حکمرانی مطلوب می‌شود

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

آژانس صرفاً یک ابزار سیاسی برای اعمال فشار بر ایران است

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

دولت باید به سمت سیاست گذاری در امر خودرو برود

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است

استیصال رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینیان / ‏‬ مقاومت آنها را دچار سردرگمی و بلا تکلیفی کرده است


گزارش  


جراید  



 
www.ostandnews.ir   تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به خبرگزاری استاد نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است . پایگاه خبری تحلیلی استاد نیوز