سایز متن   /

  فَضّلَ اللهُ المُجاهِدینَ علی القاعِدینَ أجراً عَظِیماً ➕نسبت ما و امر ولی امروز ما در یک محیط اجتماعی باز و متضاد قرار داریم. این محیط که در آن بر خلاف محیط بسته، ورودی های مختلف فکری فرهنگی وجود دارد سه پدیده را موجب می شود: ۱- طرح مسائل نوظهور و به صورت نو به […]

 

فَضّلَ اللهُ المُجاهِدینَ علی القاعِدینَ أجراً عَظِیماً

➕نسبت ما و امر ولی

امروز ما در یک محیط اجتماعی باز و متضاد قرار داریم. این محیط که در آن بر خلاف محیط بسته، ورودی های مختلف فکری فرهنگی وجود دارد سه پدیده را موجب می شود:
۱- طرح مسائل نوظهور و به صورت نو به نو
۲- به چالش کشیده شدن مسائل قبلی و حتی محکمات
۳- مسائلی که الان ضعیف اند(weak signal)اما در صورت بی اعتنایی تبدیل به چالش می شوند.
در چنین جامعه پیچیده ای سه نسبت با ولی امر و امامت امت می توان متصور شد:
۱- اشارت نشینی(قاعدین)
۲-اجتهاد بی ضابطه
۳- اجتهاد ضابطه مند
گروه اول کسانی هستند که در نسبت با ولی و امر او، منتظر اشاره اند. تا ولی نکته ای نگفته اند، راه نمی افتند و تکلیف خود را در نمی یابند. این گروه قاعدین، دارای محافظه کاری اند. ترس از اشتباه، توبیخ شدن و یا نداشتن قدرت تجزیه و تحلیل، منجر به این حالت می شود.
گروه دوم کسانی هستند که در این محیط پیچیده، دست به اجتهاد می زنند. اما اجتهاد آنها به خاطر فقدان مبنای تئوریک قوی و نیز اصول اجتهاد، اجتهاد بی ضابطه و شخصی است. این گروه هر چند تلاششان ستودنی است اما سر از بیراهه در می آورند.
گروه سوم کسانی هستند که رنج و زحمت اجتهاد و اقتضائات و لوازم آن را پذیرفته اند و بر اشارت نشینان و قاعدین، فخر دارند اما بر خلاف گروه دوم، اجتهادشان ضابطه مند است. مبانی مستحکم و دقیق و نه بافته های تئوریک شخصی دارند و از اصول قویمی برخوردارند و بر اساس آن اجتهاد می کنند. نتیجه اجتهاد چه بسا با فهم رهبری، مغایرت داشته باشد اما قطعاً ارزشمند است.
ازجمله اصول اجتهاد می توان به عنوان نمونه به این موارد اشاره کرد:

۱- اصل مشارکت و عاملیت اجتماعی:
در محیط انسانی تا اراده و هدف اجزاء با اراده و هدف کل، همسو نباشد، کار پیش نمی رود. لذا انتظار تحول با دستور و ابلاغ را نمی توان داشت.
۲- اصل قدر مقدور:
بر اساس این اصل، امر دائر بین هست و نیست نمی باشد بلکه هر میزان که بتوان موفقیت کسب کرد و گام برداشت ارزشمند است.
۳- اصل تدریج:
به استناد اصل اول و سایر اصول، کامیابی تدریجی و زمان بر است.
۴- اصل طیفی بودن:
در ارزشیابی نباید صفر و یکی و موفق و ناموفق دید.
۵- اصل اعتدال:
پرهیز از افراط و تفریط و فهم و عمل به حد وسط
۶- اصل حفظ نظام
و…

به نظر حقیر، گروه اول هرچند افراد خوبی هستند اما مضرند. این ضرر حداقل از دو جهت است:
۱- افکار عمومی در قبض و بسط اختیارات ولی تاثیر دارد. اگر محافظه کاری باشد و فضا از دست برود، هم نفوذ کلمه ولی کم می شود و هم اگر وارد شود، چه بسا هزینه بالایی خواهد داشت.
۲- ولی بنا به مصالح نمی تواند بسیاری از مطالب را مطرح کند.
۳- فهم و اقدام در ست باعث می گردد برای ولی نیز افق جدیدی گشوده شود و با تایید آن منجر به تقویت آن فهم و اقدام شود. در حالی که در محافظه کاری چنین نمی شود.
گروه دوم نیز علی رغم تلاش اما ممکن است سر از انحراف دربیاورند. اما گروه سوم همان گروهی هستند که باید برای افزایش و تقویت آن تلاش کرد.

بازدید کننده گرامی : شما هم اکنون این خبر را در شبکه خبری تحلیلی استادنیوز مشاهده میکنید

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

آرشیو چند رسانه ای
آمریکا دیدار ترامپ و کیم را لغو کرد
نامه علمای اهل سنت به رهبر انقلاب در پی خروج آمریکا از برجام
وزیر اطلاعات: هیچ یک از مسئولان ما دو تابعیتی نیستند

آرشیو کاریکاتور
آمریکا دیدار ترامپ و کیم را لغو کرد
نامه علمای اهل سنت به رهبر انقلاب در پی خروج آمریکا از برجام
وزیر اطلاعات: هیچ یک از مسئولان ما دو تابعیتی نیستند

آرشیو گزارش تصویری
آمریکا دیدار ترامپ و کیم را لغو کرد
نامه علمای اهل سنت به رهبر انقلاب در پی خروج آمریکا از برجام
وزیر اطلاعات: هیچ یک از مسئولان ما دو تابعیتی نیستند

آرشیو