سایز متن   /

وزیر راه و شهرسازی بندر چابهار ایران را به‌دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک آن دروازه اتصال ملت‌ها نامید.

به گزارش استادنیوز , عباس آخوندی در سخنانی در سمینار بررسی راهکارهای ارتقای بازاریابی برای بندر چابهار در دهلی‌نو با اشاره به همکاری میان کشورها گفت: ایران، هند، افغانستان و تمام کشورهای دیگر که علاقه‌مند به پروژه بندر چابهار هستند باید برای عملیاتی شدن این پروژه با یکدیگر همکاری کنند.

وی افزود: ایران و هند در همکاری خود به سه راهرو اصلی، از جمله کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSC) که از هند و ایران عبور کرده و به روسیه می رسد تمرکز کرده اند. اما ما کنار کریدور بین المللی شمال – جنوب یک کریدور جدید هم معرفی کرده‌ایم که به سمت غرب و اروپا می‌رود در حالیکه سومین کریدور ترانزیتی نیز از ایران به سوی شرق رفته و از افغانستان و کشورهای آسیای میانه عبور می‌کند و به چین می‌رسد.

آخوندی درباره سهم ایران در تکمیل پروژه‌های ترانزیتی خود گفت: خط آهن آستارا که ایران و آذربایجان را از طریق شمال ایران به یکدیگر متصل می‌کند تکمیل شده و هفته آینده افتتاح خواهد شد. همچنین، یک خط راه‌آهن دیگر از قزوین به رشت در شمال‌غربی کشور در سه ماهه آینده تکمیل خواهد شد که تا آستارا ادامه خواهد یافت. بنابراین ما یک دسترسی دوطرفه از بنادر خود به غرب و روسیه خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: این پروژه بسیار اهمیت دارد زیرا جنوب آسیا را از طریق ریل آهن به روسیه متصل می‌کند.

آخوندی با اشاره به تلاش‌های مشترک برای پیشبرد پروژه‌های راه آهن و حمل و نقل، سال ۲۰۱۸ را نقطه عطفی در تاریخ همکاری های ایران و هند خواند که آن را از بقیه ادوار متمایز خواهد کرد. با توجه به رشد سریع ایران، حمل و نقل در بخش های جاده و راه آهن بسیار سرعت یافته اما نکته مهم در حال حاضر این است که چگونه این کریدور تجاری شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش مهم بخش‌های خصوصی ایران و هند در بازاریابی برای بندر چابهار، گفت: مردم هر دو کشور نیز باید برای تجاری‌سازی و بازاریابی بندر چابهار قدم پیش بگذارند. بخش‌خصوصی هند نیز باید روی ظرفیت گسترده موجود برای همکاری در بخش حمل‌ونقل دریایی و هوایی ایران تمرکز کند.

وی برای ترغیب همکاری‌ها میان هند و ایران در بخش‌های دیگر از جمله انرژی گفت: هند برای استفاده از گاز ایران می‌تواند یک شرکت مشترک را در ایران احداث کند. دو کشور همچنین می‌توانند مراکز لجستیکی را در چابهار به منظور کاهش هزینه‌ها ایجاد کنند. به‌عنوان مثال تاسیس کارخانه‌های تولید کود اوره و کود فسفات در ایران که هند به توسعه آن علاقه‌مند است، می‌تواند هزینه نهایی تولید این محصولات را کاهش دهد. ما می‌توانیم این کار را به دو صورت انجام دهیم، یک راه این است که دولت هند از ایران گاز بخرد و تمام مراحل دیگر را در کشور خود تکمیل کند. راه دیگر این است که یک شرکت را در منطقه آزاد یا هر نقطه دیگری از ایران ایجاد کنیم تا هند بتواند بخشی از ارزش افزوده مورد نظر خود را در ایران بدست آورد. بنابراین ما باید بر زنجیره لجستیک نیز تمرکز کنیم.

آخوندی تاکید کرد: ما چابهار را دروازه اتصال ملت‌ها نامگذاری کرده‌ایم. هیچ کشوری نمی‌تواند به‌تنهایی به پیشرفت دست یابد. ما آماده هستیم تمام روابط با هند را در سطوح مختلف از جمله سیاسی تا فرهنگی را ارتقاء دهیم.

منبع:ایلنا

بازدید کننده گرامی : شما هم اکنون این خبر را در شبکه خبری تحلیلی استادنیوز مشاهده میکنید

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
آرشیو چند رسانه ای
حماسه غرورافرین مردم تهران در وداع با شهید بی سر،محسن حججی
مافیای داروی ایران کیست؟/ طب سنتی در کشورهای پیشرفته
دروغ جهانگیری درباره احمدی نژاد/ دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را کجا برد؟
فقدان تخصص در شورای شهر؛ مدیریت شهری نیاز به تخصص جامع دارد

آرشیو کاریکاتور
سهمی ناچیز عدالت!
قطره از دریا؛ سهم مردم از بودجه ۹۷
سانچی در آب سوخت، در آتش غرق شد
آمریکا و جنبش ها‌!

آرشیو گزارش تصویری
گرامیداشت یاد و خاطره شهدای کشتی سانچی
دیدار خانواده‌های شهدای آتش‌نشان پلاسکو با اعضای شورای شهر
نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی
نشست مشترک وزرای اقتصاد و ارتباطات

آرشیو