سایز متن   /

معاون برنامه ریزی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این‌که سالانه باید از هر خودرو ۱.۳ میلیون تومان عوارض برای توسعه ریل و جاده دریافت شود، گفت:‌ وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داده که ۲۵ درصد شبکه جاده‌ای کشور غیرانتفاعی شود.

به گزارش استادنیوز ، امیر امینی در نشست خبری با اشاره به این‌که بحث بودجه ۹۶۶ و برنامه ششم توسعه یکی از موضوعات روز و داغ کشور اعلام کرد و افزود: در لایحه بودجه سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (اعتبارات عمرانی) وزارت راه و شهرسازی حدود ۸۱۰۰ میلیارد تومان است،‌ پیش بینی شده ۱۹۰ هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل تخصیص یابد که از این میزان ۷۷ هزار میلیارد تومان سهم منابع عمومی است.وی ادامه داد:‌یک سری ردیف‌های متفرقه داریم که منابعی را در صورت تخصیص به وزارت راه تزریق می‌کند، مجموعا اعتبارات وزارت راه و شهرسازی به  ۱۱ هزار میلیارد افزایش می‌یابد.

معاون برنامه ریزی و  و مدیریت منابع وزیر راه با اشاره به این‌که از ۸۱۰۰ میلیارد تومان حدود ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به مسکن و مابقی به حمل و نقل اختصاص یفاته است.

امینی با یادآوری این‌که در بخش حمل و نقل حدود ۲۴۶ طرح جاده‌ای داریم که در لایحه بودجه ۳۶۷۰ میلیارد تومان برای آنها پیش بینی شده است، گفت: همچنین ۴۸ طرح ریلی داریم که برای آنها ۳۵۸۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر این‌که ۸ طرح حمل و نقل ریلی با حدود ۱۸ هزار ۲۰۰ میلیارد تومان داریم، اظهار کرد: در بخش مسکن نیز ۱۳ برنامه و ۱۰۱ طرح داریم که ۷۰۰ میلیارد تومان منابع برای آنها در لایحه دولت پیش بینی شده است.

وی با اشاره به این‌که در لایحه دولت منابع بخش ریلی ۶۸ درصد رشد یافته است، اظهار کرد: در بخش جاده‌ای ۲۳ درصد کاهش رشد منابع داشتیم و از رقم ۴۷۴۰ میلیارد تومان به ۳۶۷۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

معاون وزیر راه یادآور شد: مجموع ۵۰ هزار کیلومتر انواع راه که در پیوست یک لایحه بودجه آمده  که حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان برای اتمام آنها لازم است،. از این میزان ۸۴ هزار میلیارد تومان طرح‌های ریلی و ۷۹ هزار میلیارد تومان طرح‌های جاده‌ای است. از سوی حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری سالانه راه‌هاست، اگر بخش خصوصی ۲۰هزار میلیارد تومان را و دولت حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان را تامین کند که با احتساب هزینه نگهداری راه‌ها نیازمند حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه راه‌ها هستیم.

امینی با اشاره به این‌که هر خودرو سالانه ۹۵۰ هزار تومان در سال بپردازد تا بتوانیم توسعه راه‌ها را انجام بدهیم،‌ گفت: بخشی از توسعه ریلی را باید از طریق پرداخت سوبسید سهم جاده بپردازیم، برای توسعه ریلی نیز حدود ۳۵۰ هزار تومان برای توسعه بخش ریلی دریافت کنیم. یعنی سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار از خودروها از طریق عوارض بر سوخت،‌جاده و خودرو  دریافت کنیم تا طی ۵ سال آینده بتوانیم توسعه و نگهداری راه‌های موجود را انجام دهیم.

وی با اشاره به این‌که ۱۲ هزار میلیارد تومان برای شبکه آزادراهی با بخش خصوصی قرارداد امضا شده است، گفت: در قبال توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای پیش بینی ‌های خوبی شده است، حمل و نقل هوایی نیز بحث ۲۰۰ فروند هواپیما است که به ناوگان اضافه می‌شود.

وی همچنین از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای غیرانتفاعی کردن ۲۵ درصد شبکه جاده‌ای کشور خبر داد و گفت: بر این اساس بزرگراه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به آزادراه تبدیل می‌شوند.

معاون برنامه‌ریزی وزیر راه در ابتدای این نشست نیز با اشاره وعده انتشار به سند طرح جامع حمل و نقل بود، افزود: با حمایت وزیر راه اولین سند توسعه حمل ونقل کشور یا همان طرح جامع منتشر شد. با رعایت امانت‌داری کامل از کسانیکه زحمت تصویب این طرح را کشیده‌ بودند فقط جرات و جسارت انتشار آنرا پیدا کردیم.

وی با بیان این‌که این طرح شامل ۱۵ تا ۱۶ هزار سند بود، تصریح کرد:‌ با تشکیل یک کمیته کار انتشار به نتیجه رسید و پس از آن با همکاری بخش خصوصی و دفتر برنامه ریزی و حمل و نقل وقت این سند منتشر شد.

امینی بیان کرد: امیدواریم این سند را در ۳ فاز باقیمانده هرچه بهتر نسبت به گذشته توسعه دهیم.

معاون برنامه ریزی وزیر راه با اشاره به این‌که در فاز ۴ پایش و به روز رسانی این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت:‌ سند معماری کلان وزارت راه و شهرسازی با رویکرد فناوری اطلاعات و آی تی سی حدود ۲ هفته قبل به تصویب شورای راهبری رسید و دیروز نقشه کامل آن توسط وزیر راه امضا شد.

امینی با اشاره به مصوبه دولت برای مسکن حمایتی و اجتماعی افزود: امیدواریم در ساختار سازی و تامین منابع مالی بتوانیم در این حوزه بهتر گذشته با سایر ارکان دولت به پیش برویم.

منبع: تسنیم

بازدید کننده گرامی : شما هم اکنون این خبر را در شبکه خبری تحلیلی استادنیوز مشاهده میکنید

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

آرشیو چند رسانه ای
حماسه غرورافرین مردم تهران در وداع با شهید بی سر،محسن حججی
مافیای داروی ایران کیست؟/ طب سنتی در کشورهای پیشرفته
دروغ جهانگیری درباره احمدی نژاد/ دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را کجا برد؟
فقدان تخصص در شورای شهر؛ مدیریت شهری نیاز به تخصص جامع دارد

آرشیو کاریکاتور
رشوه سعودی‌ها بابت سخنان ضد ایرانی ترامپ !
جغرافیای پولی ترامپ!
رفتار ترامپ در برابر برجام، نشانه شکست آمریکاست!
شروع به کار پلیس دوچرخه‌سوار در آینده نزدیک

آرشیو گزارش تصویری
افتتاح نمایشگاه تلکام با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
تصاویر هوایی از خسارات آتش سوزی در کالیفرنیا
افزایش قیمت نفت بعد از اظهارات جنجالی ترامپ
مراسم افتتاحیه ۳۵ مرکز مانیتورینگ در سطح استان‌های کشور

آرشیو