سایز متن   /

مدیریت آفات روشی محسوب می‌شود که در طی ۱۰ سال گذشته وارد کشور شده است .

انتقال و اشاعه نواوری‌های سودمند کشاورزی و همچنین دانش موجود به افراد به منظور افزایش کمی وکیفی تولید کشاورزی و بهزیستی همگانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد. تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه های ترویج وآموزش کشاورزی ضرورتی اجتناب پذیر می باشد.

 
در همین راستا پایگاه خبری تحلیلی استادنیوز به گفتگو با نسیم طاهری مدرس دانشگاه‌های ایلام پرداخته است.

 
نسیم طاهری مدرس دانشگاه‌های ایلام درخصوص معرفی رشته‌ی ترویج کشاورزی به خبرنگار استادنیوز گفت: ترویج کشاورزی علمی است کاربردی که فلسفه،اصول و مفاهیم ان از علوم رفتاری سرچشمه گرفته وبا تکنولوژی سودمند درآمیخته و به منظور انتقال نوآوری‌های سودمند به جوانان وبزرگسالان در خارج از نظام اموش های رسمی درامده است. کارشناسان ترویج ومروجان کشاورزی عهده دار برنامه ریزی،سازماندهی،رهبری،کنترل وهمچنین انجام فعالیت های ترویجی بوده،نیازها ومسائل روستایی وعشایری را به مراکز تحقیقاتی منتقل می‌سازند.

 
وی ادامه داد: آموزش کشاورزی به مجموعه ای از فعالیت ها اطلاق می گردد که به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر برای مشاغل آموزشی دبیرستان ها ومراکز آموزش کشاورزی انجام می گردد. کارشناسان آموزش و آموزشگران مراکز و دبیرستان های کشاورزی می توانند عهده دار برنامه ریزی ،سازماندهی،ارزشیابی وسرپرستی فعالیت های آموزشی در سطح دبیرستان ها و مراکز آموزش بشوند.

 
مدرس دانشگاه‌های ایلام تصریح کرد:مسئولیت انتقال اطلاعات مربوطه به عهده‌ی دانشجویان رشته ترویج کشاورزی می‌باشد .مروجین در رشته کشاورزی به عنوان تسهیل‌گر معرفی می‌شوند چرا که فرد مخاطب، کشاورزان می‌باشند . کارشناسان این رشته آخرین آمار و اطلاعات مربوط به کشاورزی را به صورت ساده و روان در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند .

 

 

وی در ادامه اظهار داشت: بررسی سطح دانش صیفی‌کاران با روش مدیریت آفات ، از تحقیقات بنده به شمار می‌رود . مدیریت آفات روشی محسوب می‌شود که در طی ۱۰ سال گذشته وارد کشور شده است . بدین صورت ، به جای آنکه کشاورزان در کلاس درس حضور یابند، کارشناسان ترویج کشاورزی در زمین‌های کشاورزی حضور به هم می‌رسانند تا اطلاعات مربوط را به صورت عملی انجام دهند . لذا با این روش می‌توان در نحوه سوددهی و پیشرفت عملکرد کشاورزان سهیم باشیم.

 

 

طاهری افزود: ازطرفی‌ دیگر می‌توان به صراحت گفت که کشاورزان عزیز، علاقه‌ای برای حضور در کلاس‌های آموزشی نداشتند اما با این روش عملکرد موفق خود را مشاهده کردند . همچنین اکثر کشاورزان را آقایان تشکیل می‌دادند درحالی که این افراد تمایلی به حضور بانوان در کلاس‌های آموزشی نداشتند اما پس از برگزاری دوره های مربوط به مدیریت آفات، اجازه حضور زنانشان را در این موارد صادر کردند .

 
وی خاطرنشان کرد: فارغ التحصیلان دوره ی کارشناسی ترویج وآموزش کشاورزی دارای نقش های رهبر فنی ، آموزشگر روستایی، آموزشگر بزرگسالان، مربی آموزشی و کارشناس ترویج و آموزش کشاورزی خواهند بود .توانایی اکتسابی فارغ التحصبلان پس از طی دوره شامل، توانایی ها درانتقال نواوری‌ها ی سودمند کشاورزی،تهیه پروژه های اجرایی ترویجی ،مسئله یابی در روستا مشارکت در تهیه طرح جامع ترویج ، اداره ی فعالیت های ترویجی ، اداره دوره های کوته مدت کاراموزی و کارورزی اجرای برنامه های آموزشی کشاورزی دز سطح دبیرستان و ادارره عملیات آموزشی و ترویجی و نظایر آن می باشد. فارغ التحصیلان پس از طی دوره می‌توانند مهارت های لازم وهمچنین مبانی نظری و عملی ترویج و آموزش کشاورزی را آموزش ودر جهت افزایش کمی و کیفی اگاهی های روستاییان و عشایر و دانش اموزان اقدام نمایند و در نتیجه در جهت توسعه کشاورزی و عمران روستایی زمینه های لازم را ایجاد نمایند.

 
این مدرس دانشگاه اضافه کرد: همان طور که می‌دانیم در ۱۰ سال گذشته بیشترین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مربوط به رشته کشاورزی می‌باشند که متأسفانه به پیروی از این موضوع آمار بیکاری در این رشته افزایش یافته است . با توجه به برخی روندهای اشتباه ، فارغ‌التحصیلان مربوطه تمایلی به استفاده از رشته کشاورزی به صورت عملی و اجرایی ندارند در صورتی که ماهیت دانش کشاورزی بدین صورت است که فارغ‌التحصیلان این رشته مطالب مربوط را به صورت عملی کسب کنند .بدین ترتیب افراد دانش آموخته از این رشته به موضوع های متعدد و شغل‌های گوناگون روی آوردند .

 

 

وی در پایان عنوان کرد: فارغ‌ التحصیلان‌ رشته‌ مهندسی‌ ترویج‌ و آموزش‌ کشاورزی‌ می‌توانند بعنوان‌ رئیس‌ سازمان‌ کشاورزی‌ استان‌، مجری‌ طرح‌های‌ تحقیقاتی‌ ترویجی‌، کارشناس‌ ترویج‌ و آموزش‌ در وزارت‌ تعاون‌، صندوق‌ بیمه‌ و سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌ مشغول‌ به‌ فعالیت‌ شوند و باعث‌ ارتقای‌ سطح‌ زندگی‌ روستائیان‌ گردند یا به‌ عنوان‌ کارشناس‌ گروهی‌ از مروجین‌ را برای‌ انتقال‌ یافته‌های‌ نوین‌ به‌ روستائیان‌ آماده‌ کرده‌ بر کار آنها نظارت‌ کنند. در ضمن‌ مهندسان‌ ترویج‌ و آموزش‌ کشاورزی‌ می‌توانند به‌ عنوان‌ مدیر برنامه‌ریز آموزشی‌ یا تکنولوژیست‌ آموزشی‌ در هنرستان‌ها و دبیرستان‌های‌ کشاورزی‌ فعالیت‌ داشته‌ باشند. همچنین‌ می‌توانند در سمینارها و کنگره‌های‌ علمی‌ مسئول‌ وسایل‌ دیداری‌ و شنیداری‌ شوند یا به‌ عنوان‌ سردبیر روزنامه‌ها و نشریات‌ کشاورزی‌ در جامعه‌ خدمت‌ کنند. بنده نیز به مسئولین مربوطه پیشنهاد می‌دهم که اگر افراد دانش آموخته‌ی رشته کشاورزی را در رشته مدیریت ترویج به صورت نظارت عملی و مستقیم به کار گیرند، تأثیر مستقیم بر روی کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

۶/۱۹۴۱۲۲۶/۳

بازدید کننده گرامی : شما هم اکنون این خبر را در شبکه خبری تحلیلی استادنیوز مشاهده میکنید

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

آرشیو چند رسانه ای
حماسه غرورافرین مردم تهران در وداع با شهید بی سر،محسن حججی
مافیای داروی ایران کیست؟/ طب سنتی در کشورهای پیشرفته
دروغ جهانگیری درباره احمدی نژاد/ دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را کجا برد؟
فقدان تخصص در شورای شهر؛ مدیریت شهری نیاز به تخصص جامع دارد

آرشیو کاریکاتور
رشوه سعودی‌ها بابت سخنان ضد ایرانی ترامپ !
جغرافیای پولی ترامپ!
رفتار ترامپ در برابر برجام، نشانه شکست آمریکاست!
شروع به کار پلیس دوچرخه‌سوار در آینده نزدیک

آرشیو گزارش تصویری
دیدار جمعی از نخبگان جوان با رهبر انقلاب
افتتاح نمایشگاه تلکام با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
تصاویر هوایی از خسارات آتش سوزی در کالیفرنیا
افزایش قیمت نفت بعد از اظهارات جنجالی ترامپ

آرشیو