امروز سه شنبه, ۱۰ اسفند , ۱۳۹۵ برابر با Tuesday, 28 February , 2017

سایز متن   /

ریشه اصلی اختلافات فعلی به تغییر نظر تفسیری شورای نگهبان از قانون اساسی و مجری قانون اساسی ندانستن رئیس جمهور برمی‌گردد.

مدتهاست که رؤسای قوای قضاییه و مجریه ایران از طریق رسانه‌ها و‌ تریبون‌ها باهم دیالوگ می‌کنند و این مسئله به شدت بر تنش‌های اجتماعی و سیاسی ایران افزوده است.
در راستای همین موضوع علی شکوهی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در گفت و گو با خبرنگار استادنیوز اظهار داشت: اصلی‌ترین دلیل ایجاد چنین اختلافاتی بین رئیس جمهور با سایر نهادها، به گمان من به تفسیر خاصی بر می گردد که شورای نگهبان اکنون از قانون اساسی در حوزه اختیارات رئیس جمهور دارد در حالی که در گذشته نظر دیگری داشت و درحقیقت رؤسای جمهور را مطابق قانون اساسی، مسئول اجرای آن می دانست.
علی شکوهی افزود: در دوران ریاست جمهوری آقای خامنه‌ای قانونی به تصویب رسید که یکایک نقش‌های رئیس جمهور مطابق آن تعیین شد. بخشی از این قانون در رابطه با مسئولیت رئیس جمهوری در ایجاد هماهنگی بین سه قوه و بخشی هم مربوط به مسئولیت وی در نحوه اجرای قانون اساسی بود. براساس تفسیر شورای نگهبان و قانون مجلس، رئیس جمهور حق داشت برای اجرای قانون اساسی در حوزه‌های دیگر نیز مداخله داشته باشد یا از نهادهای دیگر در باره علت عدم اجرای قانون اساسی گزارش بخواهد و سرانجام عدم اجرای قانون اساسی را به رهبری، مردم و مجلس اعلام کند.
وی ادامه داد: در سال ۶۸ شاهد تغییراتی در قانون اساسی بودیم و نقش هماهنگ کننده بین قوای سه گانه از رئیس جمهوری گرفته و به رهبری سپرده شد. بعد از این، قانونی که در دوران ریاست جمهوری آقای خامنه‌ای به تصویب رسیده بود به‌طور کلی منسوخ شد در حالی که این قانون فقط در بخش مربوط به هماهنگی بین قوا باید منتقی می‌شد ولی نقش رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی همچنان موضوعیت داشت. بنابراین رؤسای جمهور فعلی نیز مسئولیتی را که برای رئیس جمهور وقت درنظر گرفته شده بود، دارند و باید اختیاراتی متناسب با آن را هم داشته باشند.
شکوهی در همین راستا مطرح کرد: همه رؤسای جمهوری ما معتقد بودند که مطابق قانون اساسی، مسئولیت اجرای قانون اساسی به آن‌ها سپرده‌ شده و باید اختیاراتِ لازم نیز به آن‌ها داده شود. به‌عبارت دیگر معنا ندارد که مسئولیت را از رئیس جمهور بخواهند ولی او اختیارات لازم را نداشته باشد یا با تفسیر خاص از قانون اساسی عملا رئیس جمهوری را مسئول اجرای قانون اساسی ندانند و در هر دو حالت محل اشکال است. به همین جهت رؤسای جمهور ادوار گذشته و دولت یازدهم با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کنند و معتقدند قانون اساسی در بسیاری از حیطه‌ها اجرا نمی‌شود و آنان هم حق مداخله دارند اما بقیه قوا این دخالت را خلاف می‌دانند و این موضوع را با تفسیر کنونی شورای نگهبان تطبیق می‌دهند، در صورتی که شورای نگهبان در گذشته چنین تفسیری نداشت. حتی برخی معتقدند، شورای نگهبان متناسب با زمان و شخصی که این اختیارات شاملش می‌شود قانون تصویب می‌کند.

 
این فعال سیاسی با بیان اینکه ریشه اصلی اختلافات فعلی به تفسیر شورای نگهبان از قانون اساسی و مجری قانون اساسی ندانستن رئیس جمهوری برمی‌گردد؛ بیان داشت: البته اصل دیگری وجود دارد که اصل تفکیک قوا است و براساس آن رئیس جمهور نمی‌تواند در حیطه قوای دیگر دخالت کند. به عقیده من بایستی تفسیری وجود داشته باشد که اصل تفکیک قوا را به همراه مسئولیت رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی با هم معنا کند.

 
وی درباره این تفسیر خاص گفت: باید بپذیریم که رئیس جمهوری مسئول «اجرا کردن» قانون اساسی نیست و مسئول اجرایی کردن قانون اساسی تمامی نهادها هستند اما رئیس جمهوری مسئول «اجرا شدن» قانون اساسی است و از این منظر می¬تواند به اجرا شدن یا نشدن قانون اساسی در قوای دیگر هم نظارت داشته باشد و اجرای قانون اساسی را به دیگر نهادها متذکر شود و گزارش خود در این زمینه را به رهبری، مردم و مجلس ارائه دهد.

 
وی در پاسخ به این سؤال که دلیل مطرح کردن این اختلافات در آستانه انتخابات ۹۶ چیست؟ اظهار داشت: موضوع تنها به انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مربوط نیست بلکه بیشتر به شأنی که آقای آملی لاریجانی برای خودش درنظر گرفته، برمی‌گردد. رئیس قوه قضاییه در تمامی کشورهای دنیا حق مداخله در مباحث سیاسی و اظهارنظر روزانه نسبت به مسائل داخلی و خارجی را ندارد، اما متأسفانه آقای لاریجانی شأن متفاوتی برای خود تعیین کرده‌اند که عدالت و بی‌طرفی قضایی ایشان را زیر سؤال می‌برد.

 

 

علی شکوهی عنوان کرد: از ابتدای روی کار آمدن آقای لاریجانی که مصادف با حوادث سال ۸۸ به بعد است، متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای شده که بستر برای اظهارنظر سیاسی ایشان فراهم است و احساس تکلیف می‌کنند که نسبت به تمامی مسائل سیاسی روز در حوزه‌های متفاوت جواب‌گو باشند. نکته دوم به شخصیت، منش و خصوصیات فردی آقای لاریجانی برمی‌گردد که متأسفانه انتقاد ناپذیر هستند و هیچگونه انتقادی را از قوه قضاییه بدون پاسخ نمی‌گذارند.
شکوهی عنوان کرد: هجمه انتقادات به دولت بسیار زیاد است و اگر قرار باشد دولت به تک تک این موارد جواب بدهد بایستی تیم عظیمی مسئول اینگونه مباحث شوند. در مقابل از آن جا که قدرت قضایی در اختیار رئیس قوه قضاییه است، امکان برخورد حقوقی با مخالفان یا منتقدانش را پیدا می‌کند. این شأن و جایگاه از سوی آقای لاریجانی به جایگاه رئیس قوه قضاییه داده شد که از نظر ما خلاف مصلحت، قانون و تجربه انجام گرفته در سطح بین‌المللی است.

 
وی در ادامه اضافه کرد: بنابر این ریشه اصلی اختلافات کنونی به قبل از انتخابات ۹۶ برنمی‌گردد و بیشتر مربوط به روندی است که آقای آملی لاریجانی در پیش گرفته است. البته ضعف دیگری هم وجود دارد و سران سه قوه همانند دوران امام(ره) در جلسات مشترک شرکت نمی‌کنند و برای هماهنگ کردن مواضع تلاشی صورت نمی‌گیرد بلکه رقابت سیاسی جدی میان آنها وجود دارد، به‌گونه‌ای که امروز بعد سخن گفتن هر یک از دو طرف یعنی رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه، باید منتظر پاسخگویی یکی از طرفین باشیم.
این فعال سیاسی در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: مطرح کردن مباحث از طریق رسانه‌ها و تریبون‌ها یا کشاندن کوچک‌ترین اظهارنظر‌ها و دعواهای پشت صحنه به جامعه، در شأن رؤسای قوا نیست که باید جلسات مداوم داشته باشند و موجب عمیق‌تر شدن شکاف‌های اجتماعی و سیاسی نشوند.

 

 

 

انتهای پیام/

 

 

۶۹۵۱۰۱۸

 

0

بازدید کننده گرامی : شما هم اکنون این خبر را در شبکه خبری تحلیلی استادنیوز مشاهده میکنید

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.

تشخیص اسناس از ماشین الزامی

آرشیو چند رسانه ای
فیلم/دلایل اصلی اجرایی‌ نشدن اقتصاد مقاومتی
فیلم/عدم حمایت دولت از واحدهای تولیدی زمینه را برای قاچاق کالا هموارتر کرد
فیلم/ دگرباشی سیاسی از زبان سیدمهدی حسینی تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی
فیلم/ جایگاه مبهم عدالت در بانکداری اسلامی

آرشیو کاریکاتور
فاصله نجومی حقوق با هزینه‌ها !!!
۵۷ درصد کلاس‌های درس استاندارد نیستند
عینک های جدید تدبیر رسید!
بازگشت رفیق فاب تهرانی ها!

آرشیو گزارش تصویری
۲۲بهمن از نگاه استادنیوز
هدف پنهان ترامپ از صدور فرمان ضد مهاجرتی چیست؟
تأکید رهبر انقلاب بر گنجاندن «پیام» در نوحه ها
بشارت رشد ۴٫۵ درصدی و خطر تداوم معضلات نظام بانکی

آرشیو